Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai Kona 1.0 T-GDi : Sympathieke tandem

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 1.0 T-GDi van 120 pk wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Deze kleine driecilinder is eerder zacht dan krachtig, waarbij zijn gebrek aan punch met name bij de hernemingen voelbaar is. Anderzijds doet hij zijn werk nagenoeg compleet trillingvrij. Op een bochtig parcours blijkt de Kona een heel stuk dynamischer dan hij eruitziet. Mede dankzij een nauwkeurig stuur boezemt zijn onderstel vertrouwen in, zelfs in een opeenvolging van bochten.

  • Veiligheid

    De Kona werd door EuroNCAP beloond met een score van vijf sterren. Maar terwijl hij uitblinkt in de bescherming van zijn inzittenden (met frontale en laterale airbags en gordijnkussens), hinkt hij wat achterop wat de score voor rijhulpsystemen betreft. En dat klopt, want de automatische noodremfunctie met voetgangerherkenning is enkel standaard op het duurste uitrustingsniveau; op de andere niveaus moet je er 699 euro voor bijbetalen (Safety Pack).

  • Comfort

    Als gevolg van zijn vrij stugge schokdemping is de Kona niet de meest comfortabele kleine SUV op de markt – de prijs die je betaalt voor zijn dynamische weggedrag zeg maar... Nochtans blijft de filtering acceptabel: zelfs in combinatie met de achttienduimvelgen van onze testauto werden de meeste wegoneffenheden netjes geabsorbeerd. Alleen de geluiddemping laat te wensen over: stroomlijn- en rolgeluiden zijn sterk hoorbaar, zeker bij hogere snelheden.

  • Praktische kant

    Doordat de stoelen net iets hoger staan dan in een berline, is het vrij makkelijk instappen in de Kona. Het interieur bulkt van de opbergvakken, maar de koffer heeft maar een matig volume van 361 liter, en bij gebrek aan een verschuifbare achterbank zul je het daarmee moeten stellen. De achterste inzittenden zitten comfortabel, maar verluchtingsmonden, een 12-voltaansluiting of zelfs een centrale armsteun ontbreken achterin.

  • Connectiviteit

    Hoewel het niet zo oogt, is Hyundai’s infotainment­systeem wel helemaal mee qua hedendaagse technologie. Wie zijn iPhone aansluit op de USB-ingang, start (vanaf het niveau Twist) Apple CarPlay op. Het navigatiesysteem (standaard op de Luxury Launch, optioneel op de Launch, inclusief Krell-audio-installatie) omvat een abonnement van zeven jaar op de TomTom Live-diensten, waarmee je onder meer recht hebt op realtime verkeersinfo. .

  • Budget

    Met een basisprijs van 17.899 euro lijkt de Kona op het eerste gezicht duurder dan zijn rivalen, maar voor dat bedrag heeft hij wel al de 1.0 T-GDi van 120 pk in de neus liggen. En als je gaat vergelijken met rivalen met een vergelijkbare motor, is die prijs plots een pak aantrekkelijker. Temeer omdat de standaarduitrusting al vrij volledig is. Fiscaal gezien houden de beperkte cilinderinhoud en de lage CO2-uitstoot het in Vlaanderen zeker betaalbaar.

Hyundai Kona 1.0 T-GDi : Sympathieke tandem
Conclusie / Hyundai Kona 1.0 T-GDi : Sympathieke tandem

Achter het aparte uiterlijk van de Kona (dat mee tot stand kwam onder de supervisie van onze landgenoot Luc Donckerwolke) gaat een dynamisch ingestelde kleine SUV schuil die flink wat rijplezier weet te bieden. Het interieur is minder origineel dan de buitenkant en doet in hoge mate een beroep op harde kunststoffen, maar maakt wel een robuuste en goed geassembleerde indruk. En als je kijkt naar vergelijkbare motorversies bij de concurrentie, kan deze Hyundai bovendien schermen met een bijzonder interessante verhouding prijs-uitrusting, wat in dit uiterst competitieve segment vast en zeker een troef is.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker