Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Soul EV

In het kort

  • Techniek

    De Soul EV is niet nodeloos krachtig: Kia koos voor voldoende prestaties om met de rest van het verkeer mee te kunnen en – vooral – een bovengemiddeld rijbereik. Dat is trouwens ook te danken aan de forse accu van 27 kWh, met als nadeel dat herladen wat langer duurt dan bij vergelijkbare elektrische auto’s. De elektromotor werkt uiteraard fluisterstil, maar de auto produceert bij lage snelheden wel een ‘virtueel’ geluid om zwakke weggebruikers op zijn aanwezigheid attent te maken.

  • Wegligging

    Door het lage zwaartepunt – met dank aan de batterijen – kon Kia de veren minder strak afstellen. Rolneigingen worden goed onderdrukt, en omdat het gewicht in het midden van de auto ligt, is de Soul niet langer onderstuurd, maar neutraal qua evenwicht. De schokdemping is wat slap, zonder dat het storend wordt. De remmen werden vergroot om met het extra gewicht overweg te kunnen, maar in de praktijk rem je zoveel op de motor dat je de remmen niet snel overbelast.

  • Veiligheid

    De Soul EV krijgt dezelfde veiligheidsuitrusting als de versies met traditionele aandrijflijn. Dat betekent dat hij over alle mogelijke airbags, een bandendrukcontrole en een ESP beschikt, maar dat van spoorassistentie, dodehoekcontrole of afstandsbewaring nog geen sprake is. Er is geen benzinetank die kan exploderen en het accupakket ligt onderaan in het chassis in een aparte, verstevigde structuur. Uiteraard zijn alle hoogspanningsleidingen in de auto extra beschermd.

  • Comfort

    De elektrische Soul is comfortabel opgehangen. Maar ook de geluiddemping is uitmuntend, wat belangrijk is in een auto die geen motorgeluiden produceert en waar bandengeroffel en stroomlijngeruis extra gaan storen. De verwarming werkt in de Eco-stand wat trager, maar winterse ritten kunnen worden voorbereid door het interieur voor te verwarmen terwijl de auto aan de stekker hangt. Helaas kun je dat niet op afstand programmeren via je smartphone.

  • Praktische kant

    In vergelijking met een standaard-Soul verliest de elektrische variant behoorlijk wat kofferruimte, want die krimpt van 354 naar 281 liter. Anderzijds bleven in het interieur wel alle bergvakken behouden, en dat zijn er vrij veel. Als gevolg van de vlakke bodemplaat geniet de middelste passagier achterin nog voldoende beenruimte. De moduleerbaarheid is klassiek: de achterbank is niet verschuifbaar of verstelbaar, ze kan enkel worden neergeklapt.

  • Budget

    Kia levert de Soul EV in één enkele, volledig uitgeruste versie van 35.290 euro. Het enige wat je kunt kiezen, is de kleur van de metaalglanslak, maar ook die is inbegrepen. In vergelijking met andere elektrische auto’s is hij op die manier bijzonder voordelig, zeker als je rekening houdt met zijn veel grotere batterij en rijbereik en met de uitgebreide oplaadmogelijkheden. In vergelijking met een Soul 1.6 CRDi met evenwaardige uitrusting blijft hij natuurlijk wel zo’n 12.000 euro duurder...

Kia Soul EV
Conclusie / Kia Soul EV

Met een reëel rijbereik van 150 tot 170 kilometer bij een alledaagse rijstijl in een segment waar 100 tot 120 kilometer de norm is, en een prijs van 35.000 euro (de mooie middenmoot) voor een hypervolledige uitrusting is de Kia Soul EV misschien wel de meest overtuigende elektrische auto van het moment. Daarenboven rijdt hij niet slecht, is hij opmerkelijk comfortabel en biedt hij voldoende plaats voor vier inzittenden. Het enige wat we missen, is een infotainmentsysteem met internetverbinding zodat je altijd de juiste informatie vindt over alle laadpalen in de buurt en hun beschikbaarheid.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars