Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Soul EV

Kia brengt de elektrische Soul een beetje op een ongelukkig moment op de markt, want de actualiteit lijkt zich tegen elektrische auto's te keren. Nochtans is dit misschien wel de meest overtuigende stekkerauto van het moment.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.52 /20

In tegenstelling tot veel andere elektrische modellen is de Soul EV niet van in het begin als dusdanig ontworpen. Hij kwam op de markt met traditionele benzine- en dieselmotoren en werd pas daarna aangepast om een lading batterijen en een elektromotor te kunnen meezeulen. De vermogensbatterij (met een spanning van 360 volt, een maximale capaciteit van 27 kWh en een piekvermogen van 90 kW) ligt onderaan in de auto, waardoor Kia zich genoodzaakt zag om de hele onderstructuur aan te passen. De vloer ligt 80 millimeter hoger dan in de traditionele Soul en de langsbalken van het chassis liggen verder uit elkaar zodat het accupakket ertussen past. Om de structurele stijfheid te behouden zijn onder de batterijen vijf extra dwarsbalken aangebracht. De batterij zelf is van het lithium-ionpolymeertype. Dat betekent dat de geleiders gemaakt zijn van een polymeer, dat flexibeler en duurzamer is dan de meer gebruikelijke metalen geleiders. Dergelijke LiPo-batterijen gaan doorgaans veel langer mee dan gewone lithium-ionaccu's en zijn tegelijk iets compacter, waardoor ze dikwijls in kleine elektronische toestellen (smartphones, tablets en laptops) worden gebruikt. De energiedichtheid is wel iets lager dan bij een gewone Li-Ionbatterij en ze zijn gevoeliger voor temperatuurverschillen, wat verklaart waarom Kia een airco gebruikt om ze te koelen. Ondanks die hogere temperatuurgevoeligheid hebben de Koreanen de Soul EV standaard compatibel gemaakt met een zogenoemde Chademo-snellader (400 volt, 50 ampère), waarmee een lege batterij tot 83 procent kan worden bijgeladen in een half uurtje. De laatste 17 procent gaat langzamer omdat de laadelektronica dan cel per cel moet meten of er nog stroom bij kan of niet... Daarnaast is de Soul uiteraard ook herlaadbaar via een in Europa veel meer courante Wallbox (herlaadtijd van ongeveer 4 uur) en aan een gewoon stopcontact (230 volt, 16 ampère), wat dan wel meteen 14 uur duurt als de accu helemaal leeg is.

Aandrijfgeheel: 137/160

De Soul EV is niet nodeloos krachtig: Kia koos voor voldoende prestaties om met de rest van het verkeer mee te kunnen en - vooral - een bovengemiddeld rijbereik. Dat is trouwens ook te danken aan de forse accu van 27 kWh, met als nadeel dat herladen wat langer duurt dan bij vergelijkbare elektrische auto's. De elektromotor werkt uiteraard fluisterstil, maar de auto produceert bij lage snelheden wel een 'virtueel' geluid om zwakke weggebruikers op zijn aanwezigheid attent te maken.

Wegligging: 112/160

Door het lage zwaartepunt - met dank aan de batterijen - kon Kia de veren minder strak afstellen. Rolneigingen worden goed onderdrukt, en omdat het gewicht in het midden van de auto ligt, is de Soul niet langer onderstuurd, maar neutraal qua evenwicht. De schokdemping is wat slap, zonder dat het storend wordt. De remmen werden vergroot om met het extra gewicht overweg te kunnen, maar in de praktijk rem je zoveel op de motor dat je de remmen niet snel overbelast.

Veiligheid: 130/200

De Soul EV krijgt dezelfde veiligheidsuitrusting als de versies met traditionele aandrijflijn. Dat betekent dat hij over alle mogelijke airbags, een bandendrukcontrole en een ESP beschikt, maar dat van spoorassistentie, dodehoekcontrole of afstandsbewaring nog geen sprake is. Er is geen benzinetank die kan exploderen en het accupakket ligt onderaan in het chassis in een aparte, verstevigde structuur. Uiteraard zijn alle hoogspanningsleidingen in de auto extra beschermd.

Comfort: 144/200

De elektrische Soul is comfortabel opgehangen. Maar ook de geluiddemping is uitmuntend, wat belangrijk is in een auto die geen motorgeluiden produceert en waar bandengeroffel en stroomlijngeruis extra gaan storen. De verwarming werkt in de Eco-stand wat trager, maar winterse ritten kunnen worden voorbereid door het interieur voor te verwarmen terwijl de auto aan de stekker hangt. Helaas kun je dat niet op afstand programmeren via je smartphone.

Functionaliteit: 113/160

In vergelijking met een standaard-Soul verliest de elektrische variant behoorlijk wat kofferruimte, want die krimpt van 354 naar 281 liter. Anderzijds bleven in het interieur wel alle bergvakken behouden, en dat zijn er vrij veel. Als gevolg van de vlakke bodemplaat geniet de middelste passagier achterin nog voldoende beenruimte. De moduleerbaarheid is klassiek: de achterbank is niet verschuifbaar of verstelbaar, ze kan enkel worden neergeklapt.

Budget: 90/120

Kia levert de Soul EV in één enkele, volledig uitgeruste versie van 35.290 euro. Het enige wat je kunt kiezen, is de kleur van de metaalglanslak, maar ook die is inbegrepen. In vergelijking met andere elektrische auto's is hij op die manier bijzonder voordelig, zeker als je rekening houdt met zijn veel grotere batterij en rijbereik en met de uitgebreide oplaadmogelijkheden. In vergelijking met een Soul 1.6 CRDi met evenwaardige uitrusting blijft hij natuurlijk wel zo'n 12.000 euro duurder...

Besluit: 726/1000

Met een reëel rijbereik van 150 tot 170 kilometer bij een alledaagse rijstijl in een segment waar 100 tot 120 kilometer de norm is, en een prijs van 35.000 euro (de mooie middenmoot) voor een hypervolledige uitrusting is de Kia Soul EV misschien wel de meest overtuigende elektrische auto van het moment. Daarenboven rijdt hij niet slecht, is hij opmerkelijk comfortabel en biedt hij voldoende plaats voor vier inzittenden. Het enige wat we missen, is een infotainmentsysteem met internetverbinding zodat je altijd de juiste informatie vindt over alle laadpalen in de buurt en hun beschikbaarheid.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Kia Soul EV nalezen in AutoGids 915 van 26/11/2014.

  • Interessant rijbereik(170km)
  • Uitgebreide laadmogelijkheden
  • Hoog comfortpeil ( ophanging, geluiddemping)
  • Bijzonder volledige uitrusting (geen opties)
  • Relatief beperkt meergewicht
  • Verhouding prijs-afmetingen-uitrusting
  • Meerprijst.o.v.benzine-endieselversie
  • Kwetsbare opstelling stopcontacten (neus)
  • Iets te zwakke schokdemping
  • Lichte trekkrachtproblemen op slecht wegdek
  • Beperkte laadinfrastructuur in België
  • Geen app om laadtoestand te volgen op afstand

In dit artikel : KIA, KIA Soul

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars