Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Nissan Micra 0.9 IG-T : Over een andere boeg

In het kort

  • Rijdynamiek

    De kleine 0.9 met drie cilinders en 90 pk staat overal goed zijn mannetje. Hij heeft geen bakken koppel, maar het beperkte gewicht van de Micra (zo’n 1.050 kilo) verzekert een goede respons. De versnellingsbak schakelt aangenaam en in de vijfde en hoogste versnelling kun je zonder enige moeite 130 à 140 op de teller aanhouden. Het leukste is nog het onderstel, dat echt amusant is in bochten en tegelijk geruststellend en voorspelbaar reageert.

  • Veiligheid

    De Micra is een erg veilige stadsauto. Hij kan (standaard of als optie) rekenen op dodehoeksensoren, een spoorassistent, een detectie van bewegende voorwerpen tijdens het manoeuvreren en een reeks camera’s die een zicht van bovenaf rond de auto weergeven. Verder heeft hij ook nog recht op een botswaarschuwing en uitgebreide functies van de stabiliteitscontrole. Zowel voor- als achterin zijn Isofix-bevestigingspunten standaard.

  • Comfort

    We hadden een beetje schrik voor de zeventienduimwielen (standaard op de Tekna), maar de ervaring leert dat ook een stadsauto daar best mee uit de voeten kan. Op dwarsnaden en riooldeksels na vlakt de Micra wegoneffenheden goed uit en blijft hij onverstoorbaar. Voorin heb je plaats genoeg, op de achterbank is dat minder het geval, zeker als je groter bent dan 1,80 meter. De stoelen zijn dun en weinig gevuld en bieden maar weinig zijdelingse steun.

  • Praktische kant

    Qua functionaliteit blijkt de nieuwe Micra minder stoutmoedig. Het koffervolume van 300 liter – evenveel als een Renault Clio – is goed, maar een vlakke laadvloer zit er niet in met de achterbank neergeklapt. De mogelijkheden om kleine spulletjes op te bergen zijn klassiek. De bekerhouders tussen de voorstoelen zien er wat ‘goedkoop’ uit, maar in het handschoenkastje van 10 liter kun je een tablet en/of een fles van 2 liter kwijt.

  • Connectiviteit

    Behalve dat het (voorlopig) niet compatibel is met Android Auto, kunnen we het Nissan Connect weinig aanwrijven qua connectiviteit. Het systeem, dat werd overgenomen uit andere Nissans, is niet alleen erg compleet, maar ook aangenaam en intuïtief. Op het centrale scherm van 7 duim vind je alle info duidelijk en verzorgd terug. Enkele ingebouwde apps (zoals Facebook of TripAdvisor) helpen u om in contact te blijven met de buitenwereld, waar u zich ook bevindt.

  • Budget

    De instapprijs van de Micra 0.9 IG-T bedraagt 16.190 euro, voor de Visia+. Onze Tekna kost 19.390 euro, wat duur begint te worden voor een stadsauto van om en bij de 4 meter… Voor die prijs heb je wel een rijkelijke uitrusting, met wielen van 17 duim of het audio­systeem van Bose met in de hoofdsteun van de bestuurder geïntegreerde speakers. Fiscaal is deze Micra best interessant en hetzelfde geldt qua verbruik. De garantie bedraagt 3 jaar of 100.000 kilometer.

Nissan Micra 0.9 IG-T : Over een andere boeg
Conclusie / Nissan Micra 0.9 IG-T : Over een andere boeg

Vergeet wat u wist van de Micra: de nieuwe generatie behoudt van zijn voorganger enkel de naam en de onderstelbasis, maar al de rest is anders. Met zijn stijl vertoont hij een zeker Japans karakter, maar met zijn sterkere Franse input wil hij op alle vlakken verleiden. Zijn dynamisme, zijn look en zijn uitrusting dwingen respect af. Hij vraagt gewoon om een rechtstreekse confrontatie met de beste rivalen in dit segment, genre Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Peugeot 208, Renault Clio, Toyota Yaris of VW Polo. Nog even geduld...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker