Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Mégane 1.5 dCi 110 A : Origineel en geslaagd

In het kort

  • Techniek

    De 1,5-dieselmotor van Renault is een aangename, vlotte motor die rustig doet wat van hem wordt gevraagd. In de acceleratietest dook hij zelfs onder de door de constructeur opgegeven tijd. In combinatie met de gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling is hij bijzonder goed te genieten. Bliksemsnel kun je die EDC niet noemen, eerder alert, wat bijdraagt tot het rijcomfort. Ten slotte zet dit aandrijfgeheel ook een interessant verbruik neer, met een gunstige fiscaliteit erbovenop.

  • Wegligging

    Zelfs zonder de meesturende achterwielen van de GT-versie toont de Mégane zich vlot en vooral voorspelbaar. Onderstuur wordt mooi onder controle gehouden, en hetzelfde geldt voor koetswerkbewegingen, zelfs in extreme omstandigheden. De voortrein heeft ook op een natte ondergrond weinig trekkrachtproblemen. Het stuur voelt daarentegen zelfs in de Sport-modus iets te licht aan en geeft net niet voldoende feedback. Remmen doet de Mégane dan weer als de beste.

  • Veiligheid

    Vanaf de instapversie pakt de Mégane uit met een uitgebreide veiligheidsuitrusting. En naarmate je hoger in het gamma klimt, wordt die steeds rijkelijker, tot de Mégane niet meer hoeft onder te doen voor auto’s uit hogere segmenten. In de EuroNCAP-beoordeling scoort hij qua bescherming van volwassen inzittenden en kinderen zelfs net iets beter dan de Talisman. En terwijl de lichtsignatuur een puur esthetische functie heeft, zorgen de (optionele) ledkoplampen voor een perfect zicht.

  • Comfort

    Het zitcomfort van de Mégane is behoorlijk, zonder subliem te zijn. De zithouding is perfect, maar tijdens lange ritten voel je de gevolgen van de minder goede steun in de rug. Renault koos niet voor de soepelste ophanging, maar dat gaat nauwelijks ten koste van het comfort. Motor-, wind- en rolgeluiden worden netjes uit het interieur gehouden. Voorin is de ruimte meer dan voldoende, met lof voor de afstelmogelijkheden van de stoelen. Achterin is de hoofdruimte wat krap.

  • Praktische kant

    Achterin instappen vraagt iets meer lenigheid, door de wat klein uitgevallen deuropening. De koffer is groter dan vroeger en heeft een handige dubbele bodem. Alleen zijn hoge laaddrempel speelt hem parten. Renault heeft de kritiek op de afwerkingskwaliteit in de Clio ter harte genomen. Toch blijft er marge voor verbetering: de omkadering van het centrale aanraakscherm had bijvoorbeeld in een mooier materiaal gekund, want nu valt het contrast met de rest van het interieur op.

  • Budget

    De Renault Mégane biedt zeer veel waar voor zijn geld, ook in zijn basisuitvoering. En als je de prijsverhoging naarmate je in het gamma opklimt, vergelijkt met de extra uitrusting die je daarvoor krijgt, heb je zeker niet het gevoel dat je bekocht bent. Niettemin is een prijs van 31.550 euro voor onze testauto, opties incluis, niet gering voor een compacte middenklasser met een al bij al bescheiden dieselmotor. Voor de waarborg houdt Renault vast aan het wettelijk vereiste minimum.

Renault Mégane 1.5 dCi 110 A : Origineel en geslaagd
Conclusie / Renault Mégane 1.5 dCi 110 A : Origineel en geslaagd

Met de Mégane is Renault helemaal mee met de heersende trends. Zijn veiligheidsuitrusting staat op het niveau van auto’s uit het hogere segment, hij pakt uit met een geavanceerd en makkelijk bedienbaar multimediasysteem en de kwaliteit is zichtbaar en voelbaar verbeterd – hoogstens laat Renault qua materiaalkeuze hier en daar nog een steekje vallen. De nieuwe Mégane verwent zijn bestuurder met een nagenoeg perfecte zithouding in een sportief aanvoelend interieur dat helemaal rond die bestuurder ontworpen lijkt. Ook op dat vlak hoeft Renaults compacte middenklasser niet onder te doen voor de meeste van zijn concurrenten. De combinatie van de veelzijdige 1.5 dCi-motor en de zestrapsautomaat is uitermate geschikt voor de kilometervreter. Dit aandrijfgeheel combineert alerte reacties met een soepele werking, een laag geluidsniveau en een interessant verbruik. Daartegenover staat dat wie alles wil, de prijs van de auto snel ziet oplopen. Maar zelfs in zijn basisuitvoering is de Mégane het overwegen waard.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker