Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Subaru Forester 2.0i e-Boxer : Nog altijd een buitenbeentje

In het kort

  • Rijdynamiek

    De mildhybride aandrijving combineert de 150 pk van de benzinemotor met een tijdelijke elektrische boost van 16,7 pk. Dat levert degelijke prestaties op, alleen heeft de combinatie boxer-CVT last van een onaangenaam ‘koffiemoleneffect’ bij een vinnige rijstijl. De vierwielaandrijving maakt uitstapjes op het terrein mogelijk en draagt ook bij tot een stabiel en veilig rijgedrag op het asfalt. Het degelijke rijcomfort maakt ook langere verplaatsingen aangenaam.

  • Veiligheid

    Subaru zet sterk in op veiligheid en verzilvert dat met een topscore van vijf sterren voor de Forester in de EuroNCAP-crashtests, mede dankzij een uitgebreid arsenaal aan veiligheidsitems, waarvan enkele nog zeldzaam zijn. Denk maar aan de waarschuwing dat er nog iemand (een vergeten kind) op de achterbank zit bij het verlaten van het voertuig. Of de Side View Monitor, die de dodehoek aan passagierszijde in beeld brengt via een camera onder de rechter buitenspiegel.

  • Comfort

    Het is aangenaam toeven in de Forester, die heel ruim is binnenin en gezegend is met comfortabele stoelen, zeker voorin. Enkel de middelste passagier achterin is minder goed af. De vrij soepele ophanging weet de meeste wegoneffenheden goed op te vangen. Bij een gezapige rijstijl hoor je de boxer amper, maar als je hem de sporen geeft, jaagt de CVT de krachtbron hoog in de toeren, wat de nodige decibels oplevert. Op de snelweg zijn ook wind- en rolgeluiden hoorbaar.

  • Praktische kant

    Breed openzwaaiende deuren en een ruime koffer met een vlakke vloer en een lage drempel maken van de Forester een zeer handige auto, met plaats voor vier tot vijf personen en hun bagage. Eveneens praktisch is de gemotoriseerde achterklep, of de hendel op de kofferwand om de tweedelige achterbank neer te klappen. Minder overtuigend is het dashboarddesign, met een chaotische opstelling van toetsen, knopjes en schermen, waarin je aanvankelijk verloren raakt.

  • Connectiviteit

    Het infotainmentsysteem (met DAB+-radio) maakt gebruik van een 8 duim groot touchscreen en is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Het menu is gebruiksvriendelijk, en sommige functies kunnen ook met stembediening aangestuurd worden. Het gps met TomTom-kaarten werkt prima, maar is enkel weggelegd voor de hogere uitrustingsniveaus. Externe toestellen aansluiten kan via een 12-volt-aansluiting of een van de vier USB-poorten.

  • Budget

    De basisprijs van de Forester e-Boxer bedraagt 35.295 euro en daarvoor krijgt de koper al een vrij compleet uitgeruste SUV in handen. Subaru giet bijna alle extra’s in de hogere uitrustingsniveaus, zodat de topversie vrijwel een full option is. Aangezien de e-Boxer geen plug-inhybride is, komt hij niet in aanmerking voor fiscale gunstmaatregelen. Bovendien is de boxermotor geen toonbeeld van zuinigheid, de hulp van de elektromotor ten spijt.

Subaru Forester 2.0i e-Boxer : Nog altijd een buitenbeentje
Conclusie / Subaru Forester 2.0i e-Boxer : Nog altijd een buitenbeentje

De Subaru Forester blijft ook als e-Boxer een buitenbeentje, met heel wat troeven, maar evenveel minpunten. Deze SUV is ruim en comfortabel en is zowel op als naast het asfalt in zijn sas. Van huis uit is hij bovendien voortreffelijk uitgerust, met ook een compleet veiligheidsarsenaal, allemaal voor een schappelijke prijs. Dat hij standaard beschikt over 4x4-aandrijving en een CVT-automaat, is eveneens een troef… of toch bij een gezapige rijstijl. Want bij een pittiger tempo reageert de transmissie nogal nerveus en jaagt ze de boxermotor voortdurend hoog in de toeren. Om het kort samen te vatten: de Forester 2.0i e-Boxer is een interessant alternatief met enkele speciale trekjes.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker