Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : uw jaarabonnement vanaf 60 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Audi E-Tron S Sportback: indrukwekkend of overdadig?

Wordt de Audi E-Tron beter van 100 pk extra en een slimme koppelverdeling op de achteras, of is het gimmick die maar weinig toevoegt in het dagelijkse leven? We gingen op zoek naar het antwoord achter het stuur van de E-Tron S Sportback.

99.120 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De Audi E-Tron 55 is op zich al geen slome jongen met twee elektromotoren (eentje op elke as) die in totaal 408 pk afvuren op het wegdek. Een sprint van 5,7 seconden naar de 100 km/u is dan ook al best snel, maar het kan altijd sneller. Wat dacht je van 503 pk en 973 Nm over de vier wielen, dezelfde sprint in 4,5 seconden en een topsnelheid van 210 km/u? De batterij blijft wel hetzelfde tegenover de 55, met een netto capaciteit van 86 kWh (95 kWh bruto) en daarmee een theoretische range van 365 km in het geval van deze E-Tron S Sportback.

Voor de 40ste verjaardag van het quattrosysteem heeft Audi een nieuwigheid uitgebracht in deze E-Tron S: elektrisch vectoriële koppelverdeling. Concreet betekent dat dat de achteras twee identieke elektromotoren krijgt, eentje voor elk wiel, zonder een fysieke verbinding tussen de twee wielen en dus ook geen dat het koppel moet verdelen. De elektromotoren worden via de computer aangestuurd om zo veel mogelijk tractie te verzorgen. Of om net de tractie wat te breken, want in de Dynamic-modus en met het ESC-systeem in 'sport' kan deze E-Tron S zelfs gecontroleerd driften.

Het koetswerkdesign van deze eerste elektrische 'S' van Audi volgt het recept van zijn benzine- en dieselbroers, al mist hij natuurlijk wel de vier uitlaatpijpen. Om ook visueel wat sportiever voor de dag te komen, krijg je wel de zilveren spiegelkappen en opzetstukken, een meer opvallende diffusor en verbrede spatborden die voor maar liefst 5 centimeter extra omvang zorgen. Daardoor konden de banden ook wat breder worden gemaakt, met 285 mm en een velgdiameter van 20 tot 22 duim. Binnenin beperken de verschillen zich tot sportzetels, een S-weergave van de Virtual Cockpit en enkele logo's.

Rijgedrag

De E-Tron S maakt indruk. Ten eerste met zijn acceleratievermogen, want het kunstje om alle 500 pk's vanuit stilstand direct tevoorschijn te toveren gaat nooit vervelen. Het is nog niet op het niveau van een Tesla Performance of een Porsche Taycan Turbo S, maar je wordt nog steeds geruisloos in je zetel gedrukt terwijl de snelheid pijlsnel omhoog gaat.

Maar dat verwacht je ook wel als je naar de cijfers op papier kijkt. Wat écht verrast, is de ophanging. Die is wat steviger gemaakt, maar dat voel je niet: de luchtvering is nog steeds erg comfortabel, ook met die gigantische velgen. Het is vooral de koetswerkcontrole waar we ons hoedje voor afnemen. Je voelt wel dat je met een 2,7 ton(!) zware mastodont onderweg bent, maar de techniek laat zich nooit overmeesteren door al die massa. Enkel de toegenomen breedte neemt wat marge weg binnen je rijstrook en vooral binnen een smalle parkeergarage in het stadscentrum.

De grootste tekortkoming van de E-Tron S is wel zijn range, die nog wat kleiner is geworden door die extra dosis vermogen. Audi spreekt van een WLTP-rijbereik van 365 km voor deze Sportback, in alledaagse omstandigheden haalden wij een gemiddelde van zo'n 28 kWh/100 km, wat overeenkomt met een range van een dikke 300 km. Iets te weinig om die range anxiety weg te nemen, zeker als dat bereik nog verder afneemt in minder gunstige omstandigheden. Bovendien hadden we liever wat meer kunnen spelen met de regeneratie van de elektromotoren, wat voor nog iets meer efficiëntie zou kunnen zorgen.

Verdict

De Audi E-Tron S is zowat de ultieme alleskunner: krachtig en snel, maar ook ruim en uiterst comfortabel. Alleen... is de E-Tron 55 ook snel zat en haalt die wat meer kilometers uit zijn batterij. Wil je écht de snelste E-Tron hebben, ga dan gerust voor deze S. Maar voor al de rest zeggen we: bespaar je meerprijs van 13.000 euro, de opties zijn al duur genoeg.

  • Bliksemsnel
  • Indrukwekkende ophanging
  • Afwerkingskwaliteit
  • Fiks prijskaartje
  • Beperkt rijbereik
  • Meerwaarde tegenover 55?

In dit artikel : Audi, Audi E-tron

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm