Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Prototypetest: Peugeot 208 : Een ander vaatje

In maart, op het salon van Genève, werd de nieuwe Peugeot 208 in weeldpremière voorgesteld. De reacties op deze statsiche voorstelling waren haast unaniem lovend. Vandaag kunnen wij u de eerste rijdende kennismaking met een prototype aanbieden.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Zijn de compacte 208 (B-segment) en zijn voorgangers altijd al bij de bestsellers van het merk uit Sochaux geweest, de laatste jaren kon die 208 qua totale verkoop toch nooit rechtstreeks de degens kruisen met zijn grote Franse rivaal, de Renault Clio. Beiden verschijnen nu in geheel nieuwe outfit in de arena, maar bij Peugeot is het duidelijk dat men met de nieuwe 208 ook visueel uit een ander vaatje wil tappen, daar waar ze bij Renault voor de immens populaire Clio meer voor continuïteit hebben gekozen, met vooral serieuze verbeteringen waar ze volgens het eigen cliënteel nodig waren.

Verfrissend uiterlijk

Het design van de 3008 en (in mindere mate) de 5008 heeft Peugeot zeker geen windeieren gelegd. Met de 508 reisberline (en break) werd nog een stapje verder gezet, zodat iedereen reikhalzend zat uit te kijken naar de nieuwe kleine. Die voldoet uiterlijk al zeker volledig aan de hooggespannen verwachtingen. Peugeot gebruikt zelf het woord onweerstaanbaar om zijn nieuweling te duiden en finaal is dat ook een beetje zo.

Met zijn modern lijnenspel richt hij zich in eerste instantie op jongere kopers, in eerste instantie diegenen die ook wat meer stijl en elegantie appreciëren, mede door de attractieve LED- lichtsignatuur voor en achter. Door de muur van de 4 m lengte te doorbreken werd hij een fractie langer dan zijn voorganger, met zijn 1,43 m hoogte ook een ietsje lager, wat hem een gestrektere lijn geeft. Binnenin is er natuurlijk de i-cockpit, die op de duurdere versies nu ook een 3D-look kan hebben. Persoonlijk zijn wij geen grote liefhebber van dat (te) kleine stuurwiel, het past ons niet, maar we moeten wel toegeven dat look en feel van het dashboard er serieus zijn op vooruitgegaan. De nieuweling lijkt ons ook iets ruimer binnen en met een minimum kofferruimte van 311 liter is hij niet de meest gulle met bagageruimte, maar maakt hij zich toch ook niet belachelijk.

ADAS a gogo

Technisch gezien doet Peugeot voor zijn 208 met verbrandingsmotor (er komt bijna tegelijkertijd een puur elektrische versie) een beroep op klassieke krachtbronnen met een goede reputatie: de 1.2 PureTech benzinedriecilinders (van 75 tot 130 pk)  en de 1.5 BlueHDi diesel met 100 pk beschikbaar vermogen. Zij drijven de voorwielen aan via een mechansiche, handgeschakelde vijf- of zesbak of een achttraps automaat.

De 208 is ook de eerste Peugeot die het nieuwe, compacte platform CMPi heeft, een structuur die gemeenschappelijk zal zijn in alle nieuwe compacte modellen binnen de PSA-groep en die recent werd ingehuldigd door de nieuwe DS 3 Crossback en ook onder de nieuwe Opel Corsa een plaatsje gevonden heeft.

Typisch voor nieuwe modellen, ook als ze zo compact zijn als deze, is dat ook ADAS aan een rotvaartje wordt geïntroduceerd. ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems en een deel ervan is standaard op nagenoeg alle 208 modellen. We spreken dan over het Pack Safety met daarin een actieve noodrem, een botswaarschuwing, een actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en waakzaamheidsdetectie. Tegen betaalbare meerprijzen kan dit nog aangevuld worden met afstandsradar, dodehoekverklikker, parkeerhulp, enzovoort.

Speels

We konden met een prototype van de benzineversie met 130 pk en achttraps automaat (in GT Line uitvoering) kennismaken op het CERAM-testcircuit benoorden Parijs. Wij rijden daarbij altijd op het grote handling-parcours (ook als we er de COTY- auto’s/auto van het jaar testen) omdat dat het dichtst aansluit bij een gevarieerde rit op de openbare weg.

De nieuwe 208 lijkt ons binnenin iets meer plaats te bieden dan zijn voorganger. Bij onze geijkte test – eerst de voorstoel van de bestuurder afstellen naar onze noden, daarna achterin plaatsnemen en het ruimteaanbod beoordelen – scoort de auto correct voor zijn compacte afmetingen, zonder uiteraard een ruimtewonder te zijn.

Het stuur moeten we haast weer in onze schoot leggen om iets van het (instelbare) instrumentenbord te zien, dit is duidelijk niet onze meest geliefde rijhouding. De stijl en vooral de afwerking van het interieur heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt (hoewel in dit prototype nog wel een aantal schooheidsfoutjes aanwezig waren), aansluitend bij wat we de laatste tijd bij de nieuwe modellen uit Sochaux mogen aanschouwen, het zogenaamde pianoklavier voor keuze van de deelmenu’s incluis.

Op het bochtige CERAM-circuit (met hier en daar een kasseistrookje) toont de nieuwkomer zich van zijn beste zijde. De nieuwe 208 rijdt kwiek, zoals we van een kleine Peugeot mogen verwachten, maar ook voorspelbaar en veilig. Ook het comfort leek ons op het eerste gezicht geslaagd, ondanks het feit dat de auto in zijn GT-outfit op de breedste laagprofielsloffen rondreed (205/45 R 17). Het PureTech driecilindertje kennen we al een hele tijd als een uitstekende krachtbron en ook in deze 208 laat hij zijn kenmerkende driepits roffel met veel enthousiasme horen om de auto aan (naar het eerste aanvoelen) meer dan behoorlijke prestaties te helpen. Met 1.165 kg rijklaar voor deze versie blijft het gewicht trouwens binnen de perken.

Het instapmodel  met 75 pk in basisoutfit Like kan u al vanaf 15.800 euro de uwe noemen. Het volgende uitrustingsniveau kost 2.100 euro meer, voor de 100 pk-turbodriecilinder moet je nog eens 1.000 euro meer tellen. Stelselmatig loopt de prijs dan op, de door ons geteste 130 pk-versie met standaard achttraps automaat in GT-Line uitvoering kost 24.000 euro rond.

Ons verdict

Kortom, na deze eerste, korte kenismaking lijkt het erop dat de nieuwe 208 nog eens een serieuze stap vooruit heeft gezet. Hij ziet er een stuk beter uit, biedt iets meer ruimte en zijn techniek en verbruik zijn aangepast aan de moderne verwachtingen. Bovendien is van bij het begin ook een volledig elektrische versie te bestellen, maar daarover vertellen we u  in een aparte test meer.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

Geschreven door op