Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Kia Picanto (facelift 2024) - sympathiek, maar duur

Geschreven door Xavier Daffe op

De Kia Picanto krijgt een facelift voor 2024. AutoGids doet de test met de 79 pk sterke 1.2 als sportief uitgedoste GT-Line.

21.090 €

Citroën C1, Fiat 500, Ford Ka, Peugeot 108, Renault Twingo, Smart Fortwo, Seat Mii/Skoda Citigo/Volkswagen Up, enzovoort: de lijst met kleine stadsauto’s met verbrandingsmotor die de afgelopen jaren van de markt verdwenen, wordt alsmaar langer. Het aanbod in dit A-segment is tegenwoordig beperkt tot nog maar een handvol modellen: de Hyundai i10, de Mini Cooper (al speelt die prijsgewijs meer dan één klasse hoger), de Suzuki Ignis, de Toyota Aygo en deze Kia Picanto, een model dat met elke generatie aan maturiteit lijkt te winnen.

Kia’s kleinste onderging zopas een facelift, die hem een nieuwe neus opleverde in de stijl van de EV-modellen van het merk. Zeker als je kiest voor de GT-topversie, met zijn nieuwe leddagrijlichten die wat aan de EV9 doen denken. 

Interieur: infotainment Kia Picanto facelift

Binnenin is een nieuw aanraakscherm van 8 duim voortaan standaard op het hele gamma, net zoals de lcd-instrumenten. Eveneens altijd inbegrepen is Apple CarPlay en Android Auto, net als een waslijst aan elektronische rijhulpsystemen – de meeste daarvan omdat Europa die nu eenmaal verplicht. Ziedaar meteen een van de redenen voor de forse prijsstijgingen in wat ooit doorging voor het ‘betaalbare’ segment.

Review Kia Picanto (facelift 2024)

Prijs Kia Picanto facelift

De rekening voor de Picanto begint bij 16.290 euro voor de 1.0-driecilinder van 58 pk, en voor de 1.2-viercilinder spreken we zelfs al over minstens 19.290 euro. Maar goed, daartegenover staat dat zelfs de basisversie Pure tegenwoordig al riant is uitgerust. Bovendien gaat van het interieur een aangename coconsfeer uit (toch voorin) die je eerder in een segment hoger zou verwachten, met materialen die zeker niks van een budgetmodel hebben. Dat de stuurkolom enkel in de hoogte verstelbaar is, stoorde ons niet.

OVERZICHT Belgische prijzen van de nieuwe Kia Picanto

Prestaties en rijgedrag Kia Picanto facelift

Die atmosferische 1.2 van 79 pk en 113 Nm blijkt zijn streng te trekken in druk stadsverkeer, waar de Picanto zich met zijn compacte formaat en zijn lichte stuur als een vis in het water voelt. Maar de kleine Kia heeft het voelbaar moeilijker op de snelweg, waar al snel een gebrek aan punch komt bovendrijven – zelfs met enkel een bestuurder in de auto.

Review Kia Picanto (facelift 2024)

Het ontbreken van een turbo (de 1.0 T-GDi van voor de facelift is overigens afgevoerd) of gewoon al een zesde versnelling speelt de Picanto daar voelbaar parten. Je blijft er dus maar beter mee in zijn natuurlijke habitat, waar hij voldoende vlot is om overal tussendoor te glippen, zich in het kleinste gaatje weet te parkeren of genoeg heeft aan een zakdoek om rechtsomkeer te maken. 

Verdict Kia Picanto facelift

De Kia Picanto ziet er niet alleen sympathiek uit, hij is ook prettig om in te vertoeven en handig en levendig in de stad. Daarmee is dit een van de laatste pertinente A-segmenters op de markt.

Spijtig toch dat de uitstoot- en veiligheidsnormen dit soort auto’s zo duur heeft gemaakt. Had deze Picanto nu 12.000 of 13.000 euro gekost, dan werd het gegarandeerd een kaskraker. Zeker met de waarborg van zeven jaar die Kia geeft.

In dit artikel : KIA, KIA Picanto

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker