Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Nissan Juke 1.5 dCi110, Opel Mokka 1.7 CDTI, Peugeot 2008 1.6 e-HDI 115, Renault Captur 1.5 dCi 90 en Skoda Yeti 1.6 TDI 105 : Stoere jongens

Geschreven door Cedric Derese op

De stijlvolle en aantrekkelijke kleine terreinwagenlookalikes winnen stormenderhand aan... terrein. De twee recentste nieuwkomers in dit nog jonge segment zijn van Franse oorsprong: de Peugeot 2008 en Renault Captur.

Nissan Juke 1.5 dCi110, Opel Mokka 1.7 CDTI, Peugeot 2008 1.6 e-HDI 115, Renault Captur 1.5 dCi 90 en Skoda Yeti 1.6 TDI 105 : Stoere jongens #1

Kleine SUV’s hebben de uitstraling van kleine terreinwagens, maar hun voor de stad ontworpen onderstel sleept geen overbodige technologie mee. Ze vallen zo in de smaak omdat ze ons doen dromen van avontuur, zonder dat we die dromen cash hoeven te betalen, maar ook omdat ze ons geruststellen met hun hogere zit, die vergelijkbaar is met die in een echte off roader. Uiteindelijk laten we er ons door verleiden omdat ze de indruk geven net iets meer waar te bieden voor ons geld. En omdat ze met hun doorgaans hogere bodemvrijheid beter aangepast zijn aan onze toegetakelde wegen.

Bepaalde constructeurs, zoals Nissan en Skoda, zijn al vroeg op de kar gesprongen. Zo is de Juke, het kleine broertje van de befaamde Qashqai, al sinds 2010 heer en meester in het segment. Daartegen is de Yeti niet opgewassen, ook al was hij bij zijn lancering in 2009 een van de grondleggers van het genre. Vorig jaar begon ook Opel zich in het debat te mengen, met de Mokka, die weliswaar iets groter uitvalt dan de concurrentie, maar toch compact is van filosofie. De Chevrolet Trax, zijn technische en stilistische tweelingbroer, kwam zopas op de markt, maar hebben we hier niet opgenomen, om doublures te vermijden. En onlangs hebben de Franse constructeurs hun tegenaanval geopend. Renault was eerst, met de Captur, en nauwelijks enkele weken later volgde Peugeot, met de 2008. Beide merken vertrokken vanuit relatief tegengestelde productfilosofieën om uiteindelijk in te spelen op dezelfde verwachtingen.

Net als de jongste Clio – waarvan hij trouwens verscheidene technische onderdelen overneemt – mikt de Renault Captur op een uitgesproken design en een sterke persoonlijkheid. Een gedurfd recept dat alliantiepartner Nissan al langer toepast met zijn Juke, zij het dan dat er in dat geval weinig personaliseringsmogelijkheden zijn – misschien om het imago van Japanse degelijkheid te vrijwaren? Bij Renault werden daarentegen alle registers opengetrokken: gedurfde koetswerkkleuren, contrasterende daktinten, gekleurde velgen, gepersonaliseerde sierstrips en ga zo maar door. De Captur is duidelijk een fan van dat coole en trendy kantje – in navolging van Mini bijvoorbeeld – dat zo sterk in de smaak valt bij automobilisten op zoek naar originaliteit.

Qua terreinwagenlook is de Mokka dan weer het meest geslaagd. Met zijn grote achttienduimvelgen stond ons testmodel erg trots op de groepsfoto – een heel verschil met de 2008, die we zelfs moesten verplaatsen om tot een evenwichtige fotocompositie te komen. De Peugeot richt zich op zowel break- als SUV-liefhebbers – een zuivere cross-over dus – maar heeft het ook moeilijk om zich een echte identiteit aan te meten. Onze Yeti tot slot zag er in zijn sombere, begrafeniszwarte livrei niet bepaald opperbest uit. Gelukkig heeft Skoda ook enkele levendiger kleuren in de catalogus staan, desgewenst in combinatie met contrasterende dakkleuren.

.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker