Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Ford Fiesta 1.0 EcoBoost, Hyundai i20 1.2, Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFlex, Peugeot 208 1.2 PureTech, Renault Clio 0.9 TCe en ŠŠkoda Fabia 1.2 TSI : Turbo generatie

Ons verdict

De Fiesta blijft het hoogste trapje van het podium bezetten, maar moet nu de nieuwe Fabia naast zich dulden. De Skoda kan weliswaar niet wedijveren met de Ford wat betreft het rijplezier dat de Fiesta biedt, maar dankzij zijn bruisende 1.2TSI slaagt hij er wel in om zijn mannetje te staan qua prestaties. Ook scoort hij punten voor zijn moderne en vooral democratisch geprijsde veiligheidsuitrusting.Naast een onklopbare verhouding tussen buitenmaten en kofferruimte is dat de grote troef van deze kleine Tsjech:een aantrekkelijk prijzenbeleid.De Corsa hadden we boven aan het klassement verwacht gezien zijn motorisch een technologische update. Hij strandt uiteindelijk net na de twee winnaars,maar het scheelt echt niet veel.Zijn 1.0 T, een echt pareltje, is op dit moment beslist de beste motor in zijn soort.Het is alleen jammer dat zijn zesversnellingsbak zo lang gespreid is en hem enigszins verstikt. Maar het weggedrag van de Opel ging er duidelijk op vooruit, ondanks een stuur dat nog altijd wat artificieel aanvoelt. Achter dat trio vinden we de Clio.Dankzij de levendigheid van zijn 0.9 TCehoudt de Renault zich staande tegenover zijn landgenoot, ondanks een minder snedige voortrein en een minder gunstige verhouding buitenmaten-binnenruimte.Met zijn 1.2 PureTech, die je vaker naar de (slecht geleide) versnellingspook doet grijpen of je verplicht om de motor tot het uiterste te drijven, kan de 208 niet met gelijke wapens strijden tegen zijn drukgevoede rivalen. Gezien zijn aanlokkelijke instapprijs en zijn uiteindelijk niet noodzakelijk hogere verbruik is deze versie echter nog altijd interessant voor eenpubliek dat minder op zoek is naar dynamische prestaties. Anderen zullen moeten wachten tot in juni, op de drukgevoede variant van 110 pk.Hetzelfde geldt voor de i20, die binnenkort een turbomotor krijgt om zijn kwaliteiten naar voren te kunnen schuiven.Die toekomstige 1.0 T-GDi zou de gedateerd een kortademige atmosferische 1.2snel moeten doen vergeten en de nieuwei20 een stuk verleidelijker moeten maken.Jonge gezinnen mogen trouwens evenmin uit het oog verliezen dat de Koreaan niet alleen het ruimste interieur biedt, maar ook het stilste…

Scorebord Interieur Technologie Onderweg Budget Totaal
1. Skoda Fabia 5d 1.0 TSI 70kW Selection 16,00 16,00 15,00 17,00 16,40
2. Ford Fiesta 5d 1.0i EcoBoost 74kW Titanium 14,00 18,00 18,00 14,00 16,40
3. Opel Corsa 5d 1.0 ECOTEC 66kW S/S Cosmo 15,00 18,00 16,00 15,00 16,20
4. Renault Clio 5d 0.9 TCe Expression 15,00 16,00 16,00 15,00 15,20
5. Peugeot 208 5d 1.2 PureTech 100 MAN6 S&S Allure 15,00 14,00 16,00 16,00 15,00
6. Hyundai i20 5d 1.2 62kW Intro Edition 18,00 13,00 14,00 15,00 15,00

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars