Hoewel de gebruikskosten van onze vier kemphanen sterk verschillen naargelang van het actieterrein – de hybrides zijn veel voordeliger in de stad, de Polo daarbuiten; de 208 is altijd iets dorstiger dan de rest – kan niemand op tegen het lage prijskaartje van de Peugeot. Eigenlijk mogen we algemener stellen dat hybride- en dieseltechnologie auto’s erg duur maakt en dat een kleine benzinemotor zuiver financieel veel beter uitkomt. Al wordt die stelling wel extra onderbouwd door de 208, die niet alleen erg betaalbaar is, maar ook volledig uitgerust en die bovendien aangenaam rijdt (zelfs al vergalt zijn vage stuur het plaatje wat) en relatief ruim is. Op de tweede plaats eindigt de Jazz. Ja, hij is duurder dan de rest, maar in vergelijking met de Yaris en de Polo is hij ‘eerlijker’ uitgerust, terwijl de andere twee constructeurs meer met lokprijzen werken. Bovendien rijdt hij duidelijk beter én heeft hij met voorsprong het ruimste en het meest intelligent ontworpen interieur. Dat de zuinige Polo de Yaris niet kan voorblijven, ligt vooral aan zijn minder ruime interieur en zijn minder goede rijeigenschappen.
| Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. Peugeot 208 5d 1.2 Allure | 14,00 | 14,00 | 14,00 | 17,00 | 14,60 |
| 2. Honda Jazz 1.3i Hybrid Comfort | 16,00 | 15,00 | 16,00 | 10,00 | 14,40 |
| 3. Toyota Yaris 5d 1.5 VVT-i Hybrid Pure | 15,00 | 15,00 | 15,00 | 11,00 | 14,20 |
| 4. Volkswagen Polo 5d 1.2 TDi 75 BlueMotion 89 g CO²/km | 14,00 | 14,00 | 13,00 | 15,00 | 14,00 |
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo , Honda, Honda Jazz , Peugeot, Peugeot 208 , Toyota, Toyota Yaris