Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Ioniq 6 (2023): Streamliner

Geschreven door Benoît Lays op

Het tweede model van Hyundai op de E-GMP-architectuur voor volledig elektrische wagens, de Ioniq 6, is een bijzonder stijlvolle en efficiënte berline geworden met een grote actieradius.

66.499 €

De elektrische Hyundai Ioniq 6 neemt de vorm aan van een zeer aerodynamische berline. De Koreaanse constructeur maakt van de gelegenheid gebruik om hem te vergelijken met de streamliners, de hogesnelheidstreinen uit de jaren 1930 tot 1950.

Koetswerk en afmetingen Hyundai Ioniq 6

Met zijn strakke, simpele maar gebogen lijnen heeft de Hyundai Ioniq 6 een vrij pure aerodynamische vorm die hem onderscheidt van de massa, maar die hem ook een beetje isoleert binnen zijn gamma. Het is voor de gemiddelde mens dan ook moeilijk om hem meteen te herkennen als een Hyundai. Andere merken kiezen ervoor om hun gamma te homogeniseren, tot op het punt dat je sommige modellen nog amper van elkaar kan onderscheiden, maar Hyundai geeft er de voorkeur aan om elk model van zijn Ioniq-submerk een eigen persoonlijkheid te geven.

Een wens die wordt bevestigd door het team rond designchef SangYup Lee, die wil dat elke nieuwigheid, ongeacht het segment, probeert te innoveren en geen thema's herhaalt die al te zien waren in de rest van het gamma. De Hyundai Ioniq 6 heeft een ultralage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21. Met zijn indrukwekkende lengte is deze ranke berline groter dan je zou denken op foto. De velgen zijn 18 tot 20 duim groot, afhankelijk van de uitvoering.

>> Lengte: 4855 mm - breedte: 1880 mm - hoogte: 1495 mm

Interieur en kofferruimte Hyundai Ioniq 6

Aan boord van de Hyundai Ioniq 6 zit je in goed ontworpen stoelen, die echter een beetje te hoog gepositioneerd staan naar onze voorkeur. Er is wel een groot ruimtegevoel, zowel voor- als achterin, al is het onmogelijk om je voeten onder de voorzetels te schuiven, tenzij je die nog wat hoger zet. In de best uitgeruste versies kan de passagier rechts achterin zelfs de voorzetel voor zich verschuiven om extra beenruimte te creëren, zoals je in een luxelimousine kan hebben. 

De bestuurder van de Hyundai Ioniq 6 kan rekenen op een dashboard met een centraal infotainmentscherm van 12,3 duim en een digitaal tellerdisplay met een even grote doorsnede. De middenconsole heeft grote, maar niet erg diepe opbergvakken. Ook de deurvakken hadden iets breder mogen zijn. Met drie personen aan boord heb je alles wat je wil voor een vlotte reis, op voorwaarde dat je niet al te veel bagage meeneemt: de koffer is met zijn 400 liter beperkt in volume én in toegangsruimte door de klassieke kofferklep.

Je kan het interieur in twee kleuren laten bekleden: (licht- en donker)grijs of zwart. Wij gaven de voorkeur aan de tweede optie, die het lichte aspect van de materialen wat meer verhult. Het moet wel gezegd dat de binnenbekleding grotendeels te recycleren valt of zelfs gerecycleerd is, met ecoleer en stof van herwerkte PET-flessen op de zetels, bioplastic op het dashboard, biolak op basis van plantaardige olie op de deuren en, last but not least, vloermatten op basis van gerecycleerde visnetten!

Liefhebbers van technologische special effects blijven echter niet op hun honger zitten, want 's nachts transformeert de cabine van de Hyundai Ioniq 6 in een veelkleurige cocon dankzij de personaliseerbare sfeerverlichting. Je kan kiezen uit een spectrum van 64 kleuren en 6 voorgeprogrammeerde thema's die door kleurenexperts zijn ontwikkeld.

Specificaties en prestaties Hyundai Ioniq 6

De Hyundai Ioniq 6 is leverbaar in 3 varianten. De krachtigste beschikt over een batterij van 77,4 kWh, vierwielaandrijving en 325 pk (239 kW) voor een koppel van 605 Nm dankzij twee elektromotoren die tussen de wielen in zijn geplaatst. De achterwielaangedreven variant met dezelfde batterij heeft 228 pk en 350 Nm.

 Om de Hyundai Ioniq 6 op te laden moet je op 12 uur rekenen aan een AC-laadpaal van 7,4 kW, met 11 kW kan het in 7:10 uur. Snelladen duurt 73 minuten aan een 50 kW-lader of amper 18 minuten van 0 tot 80% aan een 350 kW-ultrasnellader. De WLTP-autonomie bedraagt maximaal 614 km voor de RWD-variant met de grote batterij. Ten slotte is er ook nog een instapversie van de Ioniq 6, met achterwielaandrijving, een batterij van 53 kWh en een vermogen van 151 pk en 350 Nm. Deze versie haalt een WLTP-autonomie van 429 km.

Rijgedrag Hyundai Ioniq 6

We konden de elektrische Hyundai Ioniq 6 testen in de omgeving van Madrid (Spanje). Zoals wel vaker tijdens deze eerste kennismakingen, werd ons de krachtigste en meest compleet uitgeruste versie aangeboden, in dit geval die met 325 pk, 77,4 kWh en vierwielaandrijving op 20-duimvelgen. Wanneer we plaatsnemen, schotelt de boordcomputer ons een autonomie van 333 km voor. De testroute van 160 km, verdeeld met een collega, was bijzonder gevarieerd met een deel snelweg, een deel binnenwegen en een deel bergwegen.

Inderdaad, Hyundai heeft ons naar de Sierra de Guadarrama geleid waar we tot 1.800 meter hoog klommen. De ideale gelegenheid om een bijzonder verzorgd chassis uit te proberen met een dynamisch onderstel dat goed gepaard gaat met de Pirelli P Zero-banden die op onze testwagen waren gemonteerd. Het gewicht laat zich niet voelen en de afdalingen verliepen vlot, vooral met de remenergierecuperatie op de hoogste stand (in te stellen via de flippers aan het stuur) waarmee de Hyundai Ioniq 6 flink vertraagt zodra je je voet van het gas haalt. Het laatste beetje remwerk doe je dan met het rempedaal.

Het rijgevoel van de Hyundai Ioniq 6 is geslaagd en in de Sport-modus laat het rijprogramma het volledige vermogen van de twee elektromotoren los. Het is ook mogelijk om via de menu's de voorkeur te geven aan achterwielaandrijving, maar omdat de elektromotor op de vooras dan niet meer beschikbaar is, heb je minder vermogen. Zelfs met het ESP gedeeltelijk uitgeschakeld was het jammer genoeg onmogelijk om de achteras te laten glijden op het droge wegdek, zelfs bij het uitkomen van een haarspeldbocht.

Al zal de gemiddelde klant van de Hyundai Ioniq 6 zijn wagen nooit in een dergelijke situatie dwingen. De Normal- en Eco-standen zullen de voorkeur genieten, rijmodi die je via een knop aan het stuur instelt. En hoewel we hebben genoten van het beschikbare vermogen, bleef ons uiteindelijk verbruik steken op 19,2 kWh/100 km over een testafstand van 166 km, waarmee we een reële autonomie van... 350 km hebben gehaald.

Belgische prijs Hyundai Ioniq 6

De veiligheidsuitrusting van de Hyundai Ioniq 6 is zeer compleet, zeker in het Balance-uitrustingsniveau waarmee je onder meer een noodremhulp hebt met detectie van kruisend verkeer, een 360°-camera en zelfs een noodremhulp bij het achteruit inparkeren. De prijzen variëren van 50.499 euro voor een Ioniq 6 van 53 kWh met 151 pk in de Core-uitvoering, tot 66.499 euro voor de 325 pk sterke versie met 77,4 kWh en vierwielaandrijving als Balance.

>> Overzicht Belgische prijzen van de Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6 – verdict AutoGids

Eenvoud is een deugd. In het geval van deze Hyundai Ioniq 6 komt dit spreekwoord in onze ogen opnieuw tot zijn recht. Want met zijn genereuze autonomie, zijn lagere massa en het extra comfort van de kleine wielen die de versie met 228 pk en 77,4 kWh met zich meebrengt, om nog te zwijgen over zijn lagere prijs, is deze knappe berline ook een slimme aankoop in de juiste uitvoering. Het panoramisch schuifdak en de cameraspiegels zijn dan weer opties die we links zouden laten liggen.

 

  • Uitgekiend concept
  • Afwerking minder mooi dan verwacht

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq 6

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker