Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Lancia Ypsilon: facelift en (mild) hybride

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-02-2021

In afwachting van een mogelijke internationale terugkeer, geeft Lancia de Ypsilon ondertussen een opfrisbeurt en een geëlektrificeerde aandrijflijn voor de tiende verjaardag van het huidige model.

Hoewel Stellantis heeft aangekondigd dat de premiumtak van de groep zal bestaan uit DS, Alfa Romeo en Lancia, kennen we de concrete plannen nog niet voor dat derde merk, dat momenteel enkel nog in Italië bestaat met één model in het gamma: de Ypsilon. Een chique stadswagen die al zijn tiende verjaardag viert en voor de gelegenheid een kleine opfrisbeurt krijgt met de mild hybride aandrijving van de Fiat Panda.

Nuovo cuore

De grootste nieuwigheid van deze vernieuwde Ypsilon zit dus onder de motorkap. Om te voldoen aan de striktere milieunormen, is het motorengamma aangepast. Er zijn twee benzinemotoren: de 1.2 van 68 pk en 102 Nm en de kleine 0.9 turbo die 84 pk en 145 Nm levert. Maar bovenal is er nu een hybride motorcombinatie die een 1.0-driecilinder combineert met een kleine elektromotor en een lithium-ionbatterij voor een vermogen van 69 pk en een koppel van 92 Nm. Bescheiden waarden, maar voldoende om je in stadsverkeer te verplaatsen. Die mechanica kennen we natuurlijk al van de Fiat 500 Hybrid en de Panda Hybrid.

Oog voor detail

Een visuele revolutie is er echter niet voor de Ypsilon. De esthetiek verandert enkel op detailniveau, met een grille met chromen accenten en een meer uitgesproken vorm, terwijl de koplampen moderner ogen dankzij led-dagrijverlichting. De snoet lijkt wat meer te lachen dankzij de nieuwe vorm van het onderste radiatorrooster in de voorbumper. Het enige wat nog verandert is dat er een nieuwe kleur te bestellen valt: Elegant Blue.

In het interieur evolueert het infotainmentsysteem, met een scherm van 7 duim waar je ook Apple CarPlay en Android Auto op kan projecteren. Voor het comfort en de gezondheid van de passagiers kan de verbeterde interieurfilter tot 99% van de allergenen opvangen, terwijl de groei van schimmels en bacteriën met meer dan 98% wordt verminderd. Detailniveau, nietwaar. De Ypsilon wordt nog steeds enkel in Italië verkocht en kost vanaf 15.100 euro, of 16.700 euro als Ypsilon Gold.

Bestseller

Paradoxaal genoeg, hoewel de Ypsilon het enige model is van Lancia, dat enkel nog op de Italiaanse markt verkoopt, doet dit prestigieuze maar quasi stervende merk het beter dan de twee andere merken van de premiumtak van Stellantis! In 2020 wist Lancia namelijk 43.109 Ypsilons te verkopen in Italië, terwijl Alfa Romeo - dat vooral op het duo Giulia/Stelvio steunt - maar 36.526 auto's heeft verkocht in Europa volgens de ACEA. Zelfs DS, dat een moderner en completer gamma heeft, kan Lancia niet verslaan en wist 43.028 auto's aan de man te brengen op ons continent.

Verbazingwekkende cijfers, maar ze leren wel twee belangrijke lessen: het is belangrijk om het goede model aan een goede prijs in een goede niche van een markt aan te bieden en, langs de andere kant, geniet Lancia duidelijk nog van een goede naamsbekendheid. Het is dus mogelijk om het gamma opnieuw op te bouwen en het merk te herlanceren. Al zou je kunnen argumenteren dat deze resultaten enkel in Italië mogelijk zijn, waar ze het merk nog genegen zijn. Maar als we iets aan Carlos Tavares mogen vragen, zou het wel een Delta op basis van de nieuwe DS4 en een Thema op het Giorgio-platform van Alfa Romeo zijn!

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten