Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Lotus: beursgang om elektrische toekomst te financieren

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-02-2022

Lotus heeft fondsen nodig om de ontwikkeling van zijn gamma elektrische voertuigen te financieren. Een mogelijkheid is om Lotus Engineering, de Chinese tak van het merk, naar de beurs te brengen.

De Lotus Emira is het laatste model van het merk dat gebruikmaakt van een verbrandingsmotor. De rest van het gamma zal uitsluitend elektrisch zijn en een mix van modellen met zeer uiteenlopende roepingen. Om de ontwikkeling van enkele daarvan te financieren, overweegt Lotus, eigendom van Geely, een beursgang van Lotus Engineering. Dit is zijn Chinese tak die verantwoordelijk is voor toekomstige elektrische SUV's onder de naam Lotus. De Britse fabrikant zou daarmee het voorbeeld volgen van Polestar en Volvo, andere merken die eigendom zijn van Geely.

>> Lees ook – Dit zijn de elektrische Lotus-modellen voor 2022, 2023 en 2024

Dure ambities

Dit project om een specifieke tak van het merk naar de beurs te brengen is niet origineel en is een interessante oplossing die bijvoorbeeld ook door Ford wordt overwogen. Het doel is voldoende middelen te genereren om het Vision80-plan uit te voeren. Dat omvat een jaarlijkse productie van 100.000 auto's tegen 2028, het jaar waarin het merk 80 jaar bestaat, en de volledige elektrificatie van het gamma – wat betekent dat de Emira niet langer zal worden verkocht. Ter vergelijking: 2021 was een recordjaar qua verkoop voor Lotus, met... 1.710 verkochte exemplaren!

Deze strategie zou met andere woorden een volledige transformatie van het merk vereisen om een dergelijke kloof te kunnen overbruggen. Bovenal zullen aanzienlijke middelen nodig zijn, die via een beursgang geheel of gedeeltelijk zouden kunnen worden bijeengebracht. Verwacht wordt dat de beursintroductie binnen 12 tot 24 maanden zal plaatsvinden, hoewel nog niet duidelijk is of dit aan de beurs van Hong Kong, Londen of New York zal gebeuren.

>> Lees ook – Lotus: Vier nieuwe elektrische modellen vanaf 2022

Meer of minder gevorderde projecten

Natuurlijk wachten Lotus en zijn Lotus Engineering-tak niet op deze beursgang om verder te gaan met hun projecten, en 2022 lijkt een druk jaar te worden. Naast de lancering van de Emira, de laatste Lotus met verbrandingsmotor, zal het merk uit Ethel ook zijn elektrische hypercar Evija,maar de grootste verwachtingen hebben betrekking op de derde nieuwe auto die voor dit jaar op het programma staat: de Type-132. Dat is de codenaam voor Lotus' eerste elektrische SUV, die wordt gebruikt als lokaas voor investeerders, die al de kans hebben gehad om hem te zien voor de pers, die het moet doen met minimalistische teasers.

>> Lees ook – Britishvolt krijgt €2 miljard om Britse batterijfabriek te bouwen

De door Lotus Engineering ontworpen SUV Type-132 zal worden gevolgd door een vierdeursberline ter grootte van een Tesla Model S en een compacte SUV. In 2026 komt er een elektrische sportwagen, de ‘spirituele opvolger’ van de Elise, deze keer ontwikkeld in samenwerking met Alpine.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten