Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Wat weten we al over de Maserati Grecale?

Geschreven door Frédéric Kevers op 31-05-2021

De ontwikkeling van de Maserati Grecale gaat door en de baas van Stellantis maakte van de gelegenheid gebruik om er een testritje mee te maken. Wat weten we al over de Grecale voor zijn lancering eind 2021?

>> Update: de lancering van de Maserati Grecale is uitgesteld van begin november 2021 naar het voorjaar van 2022

Na de relatieve mislukking van de Levante heeft Maserati hoge verwachtingen voor zijn toekomstige kleine broertje, de Grecale, die het Giorgio-platform van zijn neef Alfa Romeo Stelvio zal gebruiken... en zijn motoren. Inclusief de motor van de Quadrifoglio.

Alto Giorgio

Hoewel Stellantis heeft aangekondigd dat het het Giorgio-platform niet zal blijven gebruiken voor zijn toekomstige grote en high-end modellen, zou de Maserati Grecale de laatste moeten zijn die ervan profiteert. Maar met de concurrentie van de volgende Porsche Macan, die zowel als elektrische SUV en als traditioneel model op de markt zou komen, moet de Grecale sterk in zijn schoenen staan. Welke wapens zetten de Italianen daarvoor in?

Motoren en transmissies

Mechanisch gezien zijn er geen verrassingen. De Maserati Grecale maakt gebruik van het platform van de Alfa Romeo Stelvio en van zijn twee krachtigste motoren. De 2.0 viercilinder turbomotor die al onder de motorkap van de Ghibli en Levante Hybrid te vinden is, zou ook in de Grecale moeten liggen, met 280 pk en 415 Nm. De krachtigste variant zou gebruik moeten maken van de 2.9 V6-turbomotor uit de Stelvio Quadrifoglio, ontworpen door Ferrari. Met zijn 510 pk en 600 Nm moet hij de dynamiek en het karakter brengen die de drietand waardig zijn.

In beide gevallen kan de Grecale rekenen op de 8-trapsautomaat van Alfa/ZF. Geen Nettuno-V6 van de nieuwe MC20. Jammer, nu Maserati voor een keer een eigen innovatie heeft... Hardnekkige geruchten wijzen er echter op dat een 100% elektrische versie op de planning staat. Gek genoeg wordt het gebruik van het Giorgio-platform net stopgezet vanwege zijn gebrek aan flexibiliteit qua elektrificatie.

Design

De Maserati Grecale wordt meer een cross-over dan een SUV in de strikte zin van het woord, met een lagere daklijn dan de Stelvio of de Levante. De voorkant moet wel de karakteristieke Maserati-grille behouden, gecombineerd met smalle koplampen en luchtinlaten, terwijl de honingraatgrille opvalt op de gecamoufleerde prototypes.

De luxe en sportieve status van de Grecale wordt nog versterkt door een lange, vlakke motorkap en een schuin aflopende voorruit. De achterkant heeft nog niet echt zijn geheimen prijsgegeven, maar het lijkt erop dat de achterlichten horizontaal worden. De Grecale moet een 5-zitter blijven en een vergelijkbare binnenruimte bieden als de Stelvio.

Lancering en prijs

De Maserati Grecale moet nog in 2021 officieel worden gepresenteerd en komt dan eind dit jaar op de markt. De prijzen zullen zeker lager liggen dan die van de Levante, maar nog altijd een trapje hoger dan die van de Alfa Romeo Stelvio. Als je bedenkt dat de 280 pk sterke Stelvio 2.0 Turbo begint bij €60.190, lijkt een basisprijs van rond de €70.000 realistisch.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten