Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / McLaren Artura: supercar met een groen(er) geweten

Geschreven door Yeelen Möller op 17-02-2021

Deze nieuwe McLaren Artura is een supercar met een groen randje, want ondanks zijn vermogen van 680 pk kan je er 30 km volledig emissieloos mee rijden.

De naam 'Artura' verwijst niet naar koning Arthur, maar wel naar 'Art' en 'Futura', de twee filosofieën die dit nieuwe model van McLaren moet vertegenwoordigen. Het is een volledig nieuwe auto, zelfs het chassis is volledig nieuw ontworpen speciaal voor de hybride architectuur van de Artura, met een uitsparing voor de batterij achter de passagierscel in de vloer. Maar als het een volledig nieuwe auto is... waarom lijkt hij dan zo veel op de rest van het gamma?

Design

De achterlichten lijken rechtstreeks van de GT geplukt, de voorkant doet dan weer erg denken aan een mix tussen de Speedtail en de 570S, die de Artura trouwens opvolgt. McLaren omschrijft het design als functionele kunst: de windtunnel, CFD en de onderhuidse techniek definiëren de vorm, waarna de designers van het merk aan de slag gaan om het mooi te maken. En inderdaad, qua verhoudingen en rondingen hebben we niets te klagen. Alleen jammer dat de onderhuidse revolutie niet weerspiegeld wordt door het koetswerk.

Techniek

Want onder de kap zit wel degelijk volledig nieuwe techniek, voor het eerst sinds de wedergeboorte van het merk in 2010. De V6 heeft drie liter aan slagvolume en levert op zich 585 pk. Dankzij een blokhoek van 120 graden ligt het motorblok extreem laag in de auto, wat het zwaartepunt ten goede komt. En omdat er zo meer plek ontstaat tussen de cilinderbanken, zitten de twee turbo's in een 'hot-V'-configuratie ingebouwd. Dat zorgt voor een snellere gasrespons en geeft de Artura een hoogtoerig karakter, met een begrenzer die pas bij 8.500 opm ingrijpt. Indrukwekkend voor een drukgeladen blok.

De V6 is gekoppeld aan een nieuwe robotbak met 8 versnellingen, die 40 mm korter is dan de oude 7-bak en geen achteruitversnelling heeft. Die taak neemt de elektromotor namelijk op zich, die bij de koppeling zit ingebouwd en 95 pk levert voor een totaal van 680 pk en 720 Nm. Dankzij de batterij van 7,4 kWh kan er tot 30 km volledig elektrisch worden gereden aan een maximale snelheid van 120 km/u. Een supercar met een CO2-uitstoot van amper 129 g/km, dat is lang niet slecht.

Prestaties

Maar het meest indrukwekkende is dat McLaren het meergewicht tegenover de 570S erg beperkt heeft weten houden. De Artura zeult amper 50 kilo meer mee dan zijn voorganger, waardoor de prestaties en vooral zijn wegligging in de bochten overeind blijven. Iets waar ook de nieuwe multilink achteraan en het e-diff in de transmissie aan moeten bijdragen. Een rondetijd kennen we nog niet, wel kunnen we al zeggen dat hij van 0 naar 100 km/u sprint in exact 3 seconden. De 0-200 km/u duurt 8,3 seconden, de topsnelheid bedraagt 330 km/u.

Technologie

Dat lage gewicht komt dankzij dat nieuwe chassis van koolstofvezel, maar ook dankzij heel wat andere gewichtsbesparende kneepjes. Zo is de elektronische architectuur aan boord volledig vernieuwd en gebruikt hij nu ethernet als interface, wat voor een snellere dataoverdracht zorgt én 25% aan bekabeling bespaart. Bovendien kan de Artura hiermee rekenen op over-the-air-updates en enkele rijhulpmiddelen zoals een adaptieve snelheidsregelaar en een rijstrookassistent.

Interieur

Binnenin is ook het infotainmentsysteem nieuw en staat het nu nog meer naar de bestuurder gericht. De navigatie zit in een nieuw jasje, maar indien gewenst is het ook mogelijk om een smartphone te koppelen. Het instrumentendisplay wordt geflankeerd door twee schakelaars: eentje om de rijmodi van de hybride aandrijflijn in te stellen, de andere voor het chassis. Het is een foefje dat we voor het eerst zagen op de Elva. Het instrumentencluster beweegt trouwens mee met de stuurkolom voor een optimale zichtbaarheid.

Positionering

De Artura vervangt dus de 570S-familie en komt tussen de GT en de 720S in qua prijzen, al moeten die nog bevestigd worden. Het betekent ook een nieuwe indeling van het modelgamma van McLaren: zeg niet meer Sports Series en Super Series, maar GT (met de... GT), Supercar (Artura en 720S) en Ultimate (Senna, Elva, ...). Verder belooft McLaren ook een goede betrouwbaarheid met 6 jaar garantie op de batterij, 10 jaar op de carrosserie en 5 jaar op de auto zelf. Je kan de Artura vanaf deze maand al bestellen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten