Samenvatting Porsche Cayenne EV
- Macan XL-vibes, straks ook als Coupé.
- Schermen hier, schermen daar, schermen overal.
- 781 liter kofferruimte + 90 liter frunk.
- Altijd vierwielaandrijving, 400 pk (basisversie), 1.000+ pk voor de Turbo
- Batterij van 113 kWh (800V) en snelladen tot 400 kW
- Vanaf €108.000, de Turbo vanaf €170.000.
De Cayenne gaat de Macan achterna: ook hij schakelt over op een volledig elektrische aandrijving. Maar dan een maatje groter: met een lengte van bijna 5 meter en een gewicht van meer dan 2,5 ton is de nieuwe Porsche Cayenne EV een stevige knaap. Toch zijn de ontwerpers er ook in geslaagd om zijn silhouet verassend vloeiend te houden – de frameloze zijruiten helpen om dat profiel visueel wat lichter te maken.

In het algemeen zou je deze elektrische Cayenne een soort van ‘Macan XL’ kunnen noemen, maar dan met een wat snediger voor- en achterpartij. En anders dan die kleinere broer komt hij er ook in twee koetswerkvarianten, met naast de klassieke versie ook nog een Coupé met schuiner aflopende achterruit.
Schermenwalhalla
Voorin doet de nieuwe Porsche Cayenne eerder denken aan de cockpit van een vliegtuig dan aan een SUV. Uiteraard is het weer een schermenwalhalla: eentje van 14,25 duim voor de instrumenten, eentje van 14,9 duim voor de passagier, en daartussen een gebogen centraal aanraakscherm – wat even origineel als handig blijkt. De leesbaarheid blijft in elk geval voorbeeldig.

Anderzijds schakelt de Cayenne wel bijna helemaal over op een aanraakergonomie: de meeste van de functies moet je ergens in de menustructuur gaan zoeken. Enige gewenning is dan ook vereist, maar je krijgt er wel een hoop technologie voor in de plek: een online verbonden multimediasysteem met Google-diensten, een stembediening met AI-ondersteuning en een head-updisplay met augmented reality. Je smartphone wordt sleutel, het dashboard als het ware een fysiek verlengstuk van het digitale.
Plek op overschot
Het interieur blijft een toonbeeld van Deutsche gründlichkeit: nobele materialen zijn millimeterprecies geassembleerd, zodat deze Cayenne binnenin de luxe uitstraalt die bij zijn statuut hoort. Voor de stoelen is er keuze tussen een sportievere Race-Tex-bekleding of klassieker volnerfleder, maar klant is op dat vlak koning.

Vijf inzittenden kunnen comfortabele plaatsnemen, ook achterin, waar zowel de zitting als de rugleuning elektrisch verstelbaar is. Alle zitplaatsen bieden ook een voorbeeldige steun. In de koffer kun je tot 781 liter kwijt (met de achterbank helemaal naar voren geschoven), terwijl de frunk daar nog eens 90 liter aan toevoegt.
Meer dan 1.000 pk (duizend!)
Ook onder de motorkap koos Porsche niet voor half werk. De elektrische Cayenne beschikt sowieso over twee motoren – één per as – en is dus per definitie een vierwielaandrijver. Bij de lancering zal het gamma twee varianten tellen: een basisversie zonder typenaam, goed voor ongeveer 400 pk, en de Turbo.

Die laatste heeft een nominaal vermogen van 800 pk, dat tijdelijk (10 seconden lang) kan worden opgevoerd tot 952 pk via de zogenoemde Push to Pass-functie. Met de launch control geactiveerd kan de Cayenne Turbo zelfs rekenen op 1.088 pk en 1.500 Nm, en flitst hij in minder dan 3 seconden naar 100 km/u – niet voor gevoelige magen…
Geen dit, geen dat
De gekozen overbrengingsverhouding stelt lineariteit boven brutaliteit; een extra ‘sprintverhouding’ zoals de Taycan heeft de Cayenne niet. Kiezen tussen de verschillende standen voor de energierecuperatie dient op het scherm te gebeuren: de Cayenne heeft daarvoor geen spatels aan het stuur.

Ook een eenpedaalmodus ontbreekt, hoewel de elektromotoren tijdens het vertragen wel tot 600 kW kunnen recupereren – evenveel als de 99X Electric, waarmee Porsche deelneemt aan de Formule E. Voor intensief gebruik zijn ook koolstof-ceramische remmen mogelijk.
Snelladen tot 400 kW
Onder de vloer ligt een potig batterijpakket van 113 kWh (108 bruikbaar) dat op een spanning van 800 volt werkt. Porsche belooft een WLTP-rijbereik van meer dan 600 kilometer en een laadvermogen op gelijkstroom tot 400 kW. Als je zo’n krachtige laadpaal vindt, zouden 10 minuten daarmee volstaan om het batterijpeil van 10 naar 80 procent te krijgen.

Op wisselstroom houdt de Cayenne het in eerste instantie bij 11 kW, een 22 kW-omvormer volgt pas later. Dat betekent dat je voorlopig dus minstens een kleine 11 uur moet uittrekken voor een volledige laadbeurt. Net zoals bij de Macan kan de elektronica de batterij, bestaande uit 192 LG-cellen verdeeld over zes vervangbare modules, virtueel opsplitsen in twee helften van 400 volt.
Op die manier kan de Cayenne ook aan minder snelle DC-laadpalen terecht, zonder daarvoor een extra omvormer nodig te hebben. Porsche komt ook met een draadloze laadfunctie, met een inductieplaat die je op je oprit of in je garage kan leggen.
PPE
De Cayenne neemt het Premium Electric Platform over van de Macan, maar dan met een langere wielbasis. De gewichtsverdeling over voor- en achteras bedraagt een ideale 48/52-verhouding. Bij normaal gebruik ligt de klemtoon op de achterste elektromotor, en de meesturende achteras vergroot de levendigheid nog (net als de wendbaarheid bij het manoeuvreren).

Elke Cayenne krijgt standaard een gestuurde pneumatische ophanging. Tegen meerprijs kan die nog worden aangevuld met de elektrohydraulische Porsche Active Ride, die elke vorm van koetswerkbeweging – rollen, duiken en steigeren – vakkundig in de kiem smoort.
Paradoxaal genoeg maakt dat van de Cayenne ook een vaardige offroader, die ondanks zijn afmetingen en gewicht sereen en nauwkeurig voor de dag komt op een losse ondergrond of steile hellingen. Al is het maar de vraag of de elektrische Cayenne veel modder gaat zien, rekening houdend met zijn basisprijs van 108.148 euro, en zelfs 169.461 euro voor de Turbo.