Samenvatting Renault Twingo E-Tech Electric
- Vijfdeurskoetswerk, 3,8 meter lang
- Twee verschuifbare stoelen achterin
- Ontwikkeld in amper 100 weken
- Ampr-Small-platform (met torsieas)
- Rijbereik van +250 kilometer
- Minder dan 20.000 euro
We schrijven 1992 wanneer Renault in Parijs het doek trekt van de eerste Twingo, die meteen ieders harten verovert. Een klein, maar handig en betaalbaar autootje, dat een en al levensvreugde uitstraalt en van alle markten thuis is. De Twingo wordt niet zomaar een hit, hij verwerft meteen cultstatus. Er is zelfs sprake van een ware Twingomania: Renault verkoopt er 2,4 miljoen exemplaren van, voornamelijk in Frankrijk.

33 jaar na die eerst Twingo onthult Renault in Parijs de vierde generatie van de Twingo. Eentje die duidelijk terugkeert naar zijn roots, met zijn sympathieke snoet en zijn afgeronde koetswerk met eenvolumertrekjes waar geen spatje agressiviteit van uitstraalt.
Vier kleuren, vijf deuren
Akkoord, met die brede heupen en de achttienduimers staat de getoonde versie stevig op zijn poten, maar de link met de Twingo I is niettemin zonneklaar. Zeker in het getoonde Mango-geel, een van de vier lanceringskleuren (er is verder nog keuze uit rood, groen en zwart).

Echo’s naar die stamvader herken je in die expressieve ledkoplampen, die uit het koetswerk lijken op te rijzen als een stel kijkers. In de drievoudige ‘luchtinlaat’ op de motorkap (fake weliswaar; in werkelijkheid vul je via die weg de ruitensproeiervloeistof bij). Of in de ronde uitsparingen rond de deurklinken. Waarbij meteen het grote verschil met die eerste generaties opvalt: de nieuwe Twingo telt tegenwoordig vijf deuren.
Vier zitplaatsen
Hoewel hij compact van opzet blijft, is de nieuwkomer met zijn 3,79 meter 35 centimeter langer dan het origineel, waarvan 15 centimeter hem tussen de voor- en achterwielen zit. Vier volwassenen kunnen daardoor mee, terwijl de Twingo ook een koffer die naam waardig heeft (een frunk is er daarentegen niet).

Hij blijft ook even moduleerbaar: achterin vind je twee afzonderlijke stoelen die over 17 centimeter verstelbaar zijn, en door de leuning van de voorstoel neer te klappen krijg je een laadlengte van meer dan 2 meter. Het interieur zit verder nog vol opbergmogelijkheden, waarvan sommige teruggrijpen naar het YouClip-principe dat we van Dacia kennen.
De R4 en R5 achterna
Deze nieuwe Twingo is een van de snelst tot stand gekomen projecten uit de geschiedenis van Renault: tussen de eerste schetsen en de opstart van de productie zaten slechts 100 weken. Om de instapprijs onder 20.000 euro te kunnen houden heeft Renault wel keuzes moeten maken.

Zo grijpt de Twingo E-Tech Electric terug naar het Ampr-Small-platform van de huidige 4 en 5, maar dan met achteraan een eenvoudiger torsieas in plaats van de complexe en dure multilink. En de elektromotor in de neus komt niet uit de eigen Ampère-stal, maar wordt ingekocht bij een Chinese partner (Shanghai EV). Met zijn 82 pk en 175 Nm hoef je er geen topprestaties van te verwachten; de topsnelheid is overigens begrensd op 130 km/u.
LFP-batterij
Nog om de prijs – en het gewicht (de Twingo zet maar 1,2 ton op de weegschaal) – te drukken houdt de batterij het bij een bescheiden 27,5 kWh. Renault claimt niettemin een WLTP-rijbereik van 263 kilometer, en omdat de cellen van het LFP-type zijn, kun je dat potentieel ook maximaal benutten.

Ook de laadcapaciteiten zijn in die basisversie bescheiden. Standaard houdt de Twingo het slechts bij een eenfasige wisselstroomlader van 6,6 kW; allicht loont het om het optionele pack met de driefasenlader van 11 kW bij te bestellen. Vooral omdat dat ook de mogelijkheid tot gelijkstroomladen toevoegt (maximaal 50 kW weliswaar), net als V2L-functies.
Google on board
Qua infotainment en connectiviteit wil de nieuwe Renault Twingo de bakens verzetten in het A-segment. Hij erft namelijk van zijn grote broers de OpenR Link-interface die gebruikmaakt van geïntegreerde Google-diensten, zodat je toegang hebt tot Google Maps, Google Assistant en Google Play. Ook de virtuele assistent Reno is van de partij, waarmee je dankzij ChatGPT gesprekken kunt voeren.

Aan rijhulpsystemen evenmin een gebrek: 24 zijn het er, waaronder een automatische noodremfunctie bij het achteruit rijden, een aandachtscontrole voor de bestuurder en zelfs een automatische parkeerassistent.
Jean-Michel Jarre
De gebruikte materialen, bekledingen en geluiden (waarvoor de hulp werd ingeroepen van Jean-Michel Jarre) dragen bij tot een positieve en zintuiglijke indruk. De Twingo neemt niet de L-vormige schermmodule over uit de 4 en 5, maar heeft een eigen dashboardlay-out, opgeleukt door kleurrijke en metaalachtige strips.

Het display van 7 duim achter het stuur en het centrale aanraakscherm van 10,5 duim hebben allebei nieuwe, en sympathiek ogende graphics. Los van die schermen zijn er ook nog altijd fysieke knoppen, onder meer om de temperatuur in te stellen.
20.000 euro, maar...
De Twingo wordt gelanceerd in twee uitrustingsniveaus. Het centrale scherm van 10 duim, de genoemde rijassistenten en de verschuifbare achterstoelen zijn al inbegrepen vanaf de Evolution; de Techno voegt daat nog het OpenR Link met Google-diensten en Reno, een automatische klimaatregeling, een eenpedaalmodus, een achteruitrijcamera, een handsfree instapsysteem en een Arkamys-audio met zes speakers aan toe.

Renault belooft een basisprijs van minder dan 20.000 euro voor de Evolution, maar dat lijkt ons vooral voor de bühne: de minste optie (die extra laadopties, om te beginnen) en je zit boven die grens. Anderzijds, veel duurder mag een Twingo ook niet worden, anders komt hij in het vaarwater terecht van de 5 E-Tech Electric (24.500 euro voor de basisversie FIve).
Al lijkt het risico ons sowieso reëel dat deze nieuwkomer de verkoop van zijn grotere broer in de weg gaat zitten…