Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Wat weten we al over de elektrische Porsche 718 (2024)?

Geschreven door Yeelen Möller op 24-09-2021

Het uiterlijk van de elektrische opvolger van de Porsche 718 Cayman/Boxster hebben we al gezien met de Mission R-conceptcar, maar wat weten we al over de techniek van deze elektrische sportwagen?

Porsche werkt aan een elektrische 718 Cayman en Boxster, zoveel is al even duidelijk. We kregen recent zelfs een een voorproefje te zien van de EV-sportwagen met de Mission R-conceptcar, een elektrische racewagen die duidelijk het formaat had van een 718, maar wel een elektrische aandrijflijn van 1.000 pk onder de kap had. De nieuwe Porsche 718 zou in 2024 het levenslicht moeten zien, en nog even in tandem met de benzineversie van het model te koop moeten zijn. Wat weten we al?

>> Lees ook: Porsche Mission R is elektroatleet

Design

Het Amerikaanse Car and Driver heeft alle geruchten en bronnen verzameld over de nieuwe, elektrische Porsche 718. Daarbij wordt 'bevestigd' dat het model nog steeds als coupé (Cayman) en roadster (Boxster) zou moeten uitkomen, nog steeds met een stoffen kap in het geval van de Boxster, zoals het model al sinds het begin heeft. 

Qua exterieurdesign mogen we ons dus verwachten aan een meer productieklare variant van de Mission R-conceptcar, het interieur zou dan weer extra modern moeten worden. Een sportievere versie van het techsfeertje dat je aan boord van de Taycan tegenkomt, vermoeden we.

Prestaties en gewicht

Over de Taycan gesproken: het eerste volledig elektrische model van Porsche mag dan wel over indrukwekkende prestaties beschikken, het gewicht van meer dan 2 ton is ook navenant. Een doorn in het oog van Porsche, dat voor de elektrische 718 zou mikken op een massa van minder dan 1.650 kilo. Nog steeds geen vedergewicht, dus, maar niet slecht voor een elektrische wagen. 

Zeker als het een beetje goed zit met het vermogen, wat ook snor zou zitten bij de 2024 Porsche 718. De basisversies zouden enkel achterwielaandrijving moeten krijgen, de topversies zouden voor vierwielaandrijving gaan, met dus twee elektromotoren én een pak meer vermogen dan de huidige Porsche 718's, die tot 420 pk gaan.

Rijbereik

Daarmee zou de elektrische 718 in het vaarwater komen van de Porsche 911 qua prestaties, iets waar Porsche al jaren een stokje voor wil steken, maar het nu eindelijk toelaat omdat de 911 niet overschakelt op elektrificatie en dus een heel ander soort model wordt dan de kleinere 718. Het rijbereik moet trouwens minstens 400 km bedragen, maar meer zou ook gewenst zijn, zonder het maximale laadvermogen uit het oog te verliezen.

Prijs en lancering

Qua prijs zou de goedkoopste elektrische Porsche 718 iets duurder worden dan het huidige model, maar nog steeds goedkoper dan de 911. De snellere versies worden ongetwijfeld ook een stukje duurder, zoals ook het geval bij de Taycan. De lancering van de elektrische sportwagen staat zoals gezegd gepland voor 2024.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten