Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla zoekt 5000 werknemers in Berlijn

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-12-2020

Om de aangekondigde deadlines voor de lancering van zijn Gigafactory in Berlijn te halen, moet Tesla 5.000 mensen aannemen in de komende 6 maanden. Een uitdaging die Musk waardig is en die nog lang niet overwonnen is.

We kunnen de wendingen in het dossier Gigafactory Berlijn niet meer tellen. Dat wordt de eerste fabriek van Tesla in Europa. Elon Musk was initieel van plan om de productie medio 2021 te starten. Die deadline staat nog steeds op het programma voor de excentrieke Zuid-Afrikaan-Amerikaan, maar van de 7.000 nodige werknemers hebben er nog maar 2.000 hun contract getekend.

Terwijl hij in minder dan een jaar tijd een vergelijkbare fabriek in China wist te bouwen en op te starten, kreeg Musk nu te maken met de realiteit van de Europese arbeidsmarkt. Gekwalificeerde arbeidskrachten zijn hier schaarser en ze staan sterk als het gaat om het onderhandelen over arbeidsvoorwaarden en het salarispakket. Het is daar dat het schoentje wringt bij Tesla. Terwijl het de norm is in de Duitse industrie om 35 uur per week te presteren, vraagt de Amerikaanse constructeur soms meer dan het dubbele voor een minder hoge verloning dan de Duitse constructeurs en met minder vakantie. Met andere woorden, de opdracht is nog niet volbracht. 

Zulke arbeidscondities kunnen worden gevraagd op de Amerikaanse arbeidsmarkt, waar er voldoende liefhebbers zijn van het merk en daar grote offers voor willen maken om deel uit te kunnen maken van het avontuur en waar de industriële cultuur zich beter leent voor zulke praktijken. Ook in China wordt er maar weinig omgekeken naar arbeiders en werknemers, maar in Europa gaat het er heel anders aan toe. Zeker in Duitsland, waar de auto-industrie een belangrijk deel van de economie van het land vertegenwoordigd en een uitmuntend niveau heeft bereikt om de reputatie van de Duitse merken te bewaren. Een kwaliteit die zijn prijs heeft, waar de baas van Tesla niet voor lijkt te willen betalen.

5.000 mensen aannemen op 6 maanden tijd is geen gemakkelijke taak en Tesla kan niet meer rekenen op Evan Horetsky - projectmanager van de Berlijnse fabriek - die onlangs werd ontslagen. Zijn opvolger zou uit de Mercedes-stal kunnen komen, maar intussen verstrijkt de tijd. De aangekondigde deadline halen lijkt dus steeds moeilijker te worden. Maar met Elon Musk weet je nooit.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten