Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
ALFA ROMEO Junior
Zes jaar na het verdwijnen van de MiTo kreeg Alfa Romeo opnieuw een stadsauto in zijn gamma. Als teken des tijds is de Junior echter een soort van cross-over geworden. Het nogal aparte koetswerkdesign zal wellicht niet iedereen van bij de eerste aanblik verleiden, maar in ieder geval weet de Junior zijn technische verwantschap met andere Stellantis-modellen als de Peugeot 2008, de Jeep Avenger, de Fiat 600 of de DS 3 goed te verbergen. Ook binnenin, met een heel eigen dashboard en achter het stuur de twee kokers die zo typisch zijn voor Alfa, ook al zijn de instrumenten volledig digitaal. In het midden is plaats voor een aanraakscherm van 10,25 duim.
De materiaalkeuze is echter wat minder geslaagd, met veel harde kunststoffen, zelfs voor de goed zichtbare delen. Bij de lancering werd de nadruk gelegd op de volledig elektrische variant. Toch voorzietn de Italianen ook in een versie met verbrandingsmotor. Die heet Ibrida, wat enigszins misleidend is. Het betreft immers ‘slechts’ een mildhybride combinatie met 48-volttechnologie, een volwaardige HEV is dit niet. Desondanks kan de Junior Ibrida korte afstanden volledig elektrisch afleggen. De benzinemotor is de 1.2-driecilinder die we al kennen van bij wijlen PSA, al werd die ondertussen wel verbeterd. Dit aandrijfgeheel is in de Junior nu goed voor 145 pk. In 2025 werd werd het gamma uitgebreid met de vierwielaangedreven versie Q4.
Ondanks zijn gedeelde genen weet de Alfa Romeo Junior zich goed te onderscheiden van zijn technische neven. Alleen kosten die doorgaans wel wat minder en zal niet iedereen vallen voor de looks van deze Italiaanse cross-over.
ALFA ROMEO Junior elettrica
De Italiaanse overheid was het niet eens met de oorspronkelijk naam van Alfa Romeo’s instap-SUV, Milano, vanwege de productie in het buitenland, dus bladerde het merk nog eens in het familiealbum en diepte het de naam Junior op. Met een lengte van maar 4,17 meter en een breedte van 1,78 meter is de Junior kleiner dan hij eruitziet, met een drukke voorkant die minder soepel te rijmen valt met de elegantie waarvoor het merk bekendstaat. Laat ons het erop houden dat de opvallende ‘Scudetto’-grille, scherpe lijnen en versnipperde ledverlichting hem een modern karakter verlenen. Het interieur is desondanks ruim genoeg voor vijf personen en biedt opties zoals sportstoelen van Sabelt, een panoramadak en een 10,25 duim groot infotainmentsysteem met spraakbesturing (via het commando “Hey Alfa”) en slimme widgets. Technisch is dit de sportievere uitdraai van de Fiat 600 en Jeep Avenger, die op hetzelfde platform staan, getuige ook de lagere zitpositie.
Deze elektrische versie heeft een batterijcapaciteit van 54 kWh, goed voor een actieradius van een niet-onaardige, maar ook niet spectaculaire 414 kilometer. Snelladen kan met 100 kW – ook geen uitschieter, al compenseert het bescheiden packformaat die tekortkoming en neemt snelladen tot 80 procent toch maar 30 minuten in beslag. Naast de basisversie met 156 pk is er ook een sportieve Veloce met 280 pk die de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden klaart. Het strakke onderstel van die laatste, ontwikkeld door hetzelfde team dat achter de Giulia GTA zat, zorgt voor een gelikt accent op dynamiek.
Esthetisch kun je de Junior niet wegzetten als een kernbetoog van het merkdesign, maar de eerste elektrische auto in de geschiedenis van het merk bezit over het appeal om een veel breder publiek dan ooit aan te boren, gezinnen niet uitgesloten. De peper is er, evenals een futureproof aandrijving..
| Prijs | CO2 | Elektrisch rijbereik |
Batterij & laden |
|
|---|---|---|---|---|
| Elektrisch | 38.700 tot 47.700 € | 0 g/km (WLTP) |
414 km 18 kWh/100km |
54 kWh 100 kW (DC) |
| Benzine | 30.200 tot 37.950 € | 108 tot 119 g/km (WLTP) | - | - |