Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Alfa Romeo Junior Q4 (2025) – quattro trazioni

Geschreven door Yeelen Möller op

Alfa’s kleintje heeft nu, net als de rest van het gamma, vierwielaandrijving gekregen. Het merk belooft een feilloze tractie én meer sportiviteit, maar kan de Junior zijn bescheiden roots overstijgen? AutoGids doet de test.

36.700 €

Het gamma van de Alfa Romeo Junior bestaat nu uit drie motoropties: de volledig elektrische Elettrica, de mildhybride Ibrida op benzine en deze Q4, die in feite een variant is van de Ibrida. Met dat verschil dat hij een tweede elektromotor op zijn achteras krijgt, met vierwielaandrijving als resultaat. Het systeem is praktisch identiek aan dat van de Jeep Avenger 4xe, maar de Italianen zeggen wel hun eigen kunde te hebben toegepast in de afstelling om het vurige karakter van het merk boven te laten komen. We trokken naar de Noord-Italiaanse heuvels om te zien of daar iets van aan is.

Concept en design Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Er zijn geen visuele verschillen tussen de Junior Ibrida en deze Q4-versie, zelfs naar een badge is het tevergeefs zoeken. Wel is duidelijk dat de Italianen de kunst van het tekenen nog niet zijn verleerd, want ondanks zijn bescheiden basis (die je ook onder de Opel Mokka, Peugeot 2008, Jeep Avenger, Citroën C4, enzovoort terugvindt) valt deze compacte SUV erg aangenaam op het netvlies. Zijn scherpe snuit met retro-grille (je hebt de keuze tussen een klassiek rooster met de merknaam in krulletters of een uitgesneden ‘biscione’) onderscheidt deze Alfa Romeo duidelijk van zijn Franse en Duitse neven. Achteraan oogt het model wat hoog en smal, maar de boemerangvormige lichten en de ‘coda tronca’ (afgesneden kont) maken veel goed.

Aan boord is het een mengelmoes van Alfa-elementen en Stellantis-knoppen, waarbij je vooral op de middenconsole maar weinig Italiaanse flair tegenkomt. De ronde en verlichte ventilatieroosters zijn wel leuk, en ook het stuur ligt goed in de hand – beter dan het kleine stuurtje van de Peugeot 2008, in ieder geval.

Qua interieurruimte moet de Junior het echter afleggen ten opzichte van de 2008, want als volwassene is er niet voldoende beenruimte op de achterbank. De koffer van de Q4 is bovendien kleiner dan in de rest van het gamma: 340 liter (75 liter kleiner dan de Ibrida met voorwielaandrijving, 60 liter kleiner dan de elektrische Junior). Dat komt natuurlijk door die extra elektromotor, maar ook de volledige achterophanging ging op de schop!

Rijgedrag en prestaties Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Onder de motorkap van de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 ligt nog steeds de 1,2 liter-driecilinder turbobenzine die in zowel elk Europees Stellantis-model te vinden is, in dit geval in zijn nieuwste versie met ketting. Het molentje schopt het op zijn eentje tot 136 pk, maar wordt in dit geval bijgestaan door twee elektromotoren van 21 kW (28,6 pk) per stuk: eentje in de transmissie en eentje, zoals gezegd, op de achterwielen. Het systeemvermogen blijft echter onderanderd ten opzichte van de voortrekker (107 kW of 145 pk), want de kleine 48 V-batterij kan niet meer stroom leveren.

De prestaties zijn correct, maar bescheiden: 0 tot 100 km/u in 9,1 seconden en een topsnelheid van precies 200 km/u. Dat is zelfs iets trager dan de gewone Ibrida, die respectievelijk 8,9 seconden en 206 km/u haalt! Hoe kan Alfa Romeo dan spreken over extra sportiviteit?

Dankzij de specifieke onderstelset-up, dus. De Junior Q4 reageert iets scherper op inputs van het stuur en kan dankzij zijn extra elektromotor en specifieke multilink op de achteras tot 16% hogere bochtensnelheden aan, met tot 30% minder onderstuur.

Wat dat betekent in de praktijk? Dat de Junior nog steeds niet even gretig bochten aansnijdt als een Giulia of een Stelvio. Maar dat betekent niet dat je geen plezier kan beleven: het iets scherpere stuur en de goed gecontroleerde koetswerkbewegingen maken wel degelijk een verschil, zeker vergeleken met de rest van de Stellantis-familie. De Junior nodigt meer uit om eens de teugels te laten vieren, al grijpen de (niet uitschakelbare) veiligheidssystemen wel iets te snel in. Op een grindweggetje bewees het Q4-systeem zijn nut, met een ijzersterke tractie en achterwielen die supersnel komen bijsteken, het voordeel van een elektrisch systeem zonder fysieke koppeling tussen voor en achter.

De driepitter toont zich moedig en herneemt vlot, maar mist natuurlijk wat pit om echt te overtuigen – optrekken van bij een tolpoortje op de Italiaanse snelweg gaf ons niet meteen een lach op het gezicht. Het verbruik? Relevant voor België is het niet echt, maar wij haalden een gemiddelde van 7,5 liter per 100 km in de Italiaanse heuvels en op de snelwegen (waar je nog 130 km/u mag).

Belgische prijzen Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

OVERZICHT Alle versies van de Alfa Romeo Junior en hun Belgische prijzen

Conclusie Alfa Romeo Junior Ibrida

Ben je op zoek naar sportiviteit, dan koop je de Alfa Romeo Junior beter als elektrische Veloce. Deze Ibrida Q4 is daarvoor te bescheiden gemotoriseerd, maar de extra elektromotor maakt deze compacte SUV wel nog net iets leuker om te rijden én praktischer voor wie regelmatig de sneeuw opzoekt. Hij is iets duurder, maar dat vertaalt zich ook in een betere basisuitrusting.

Verwante testen

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Junior

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker