Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Audi Q2 35 TFSI (facelift) - hip en trendy?

Geschreven door Steven Appelmans op

Audi probeert de Q2 hip en trendy te houden middels een modieuze opfrisbeurt. Of dat ook gelukt is, zoeken we uit aan het stuur van de 35 TFSI met S Tronic.

35.190 €

Concept

Bij zijn debuut in 2017 was de Audi Q2 een trendy SUV. Maar trends zijn bijzonder onderhevig aan de tijd, dus heeft Ingolstadt het model naar de modeschool gestuurd voor een nieuwe outfit. Het blijft immers bij een esthetische facelift, onderhuids verandert er weinig tot niets. Kenners zullen de nieuwe bumpers en het al even verse lichtdesign ontwaren. Audi speelde ook wat meer met polygone accenten waardoor het geheel er nog iets hoekiger is gaan uitzien. En dat werk wel, zeker in het gewaagde Appelgroen van onze testwagen.

Binnenin kijk je op zowat dezelfde boordplank, dat een degelijke afwerking - wel jammer van de soms harde plastics - combineert met een uitgekiende ergonomie. Juist jammer dat de Audi Q2 de opgewaardeerde multimediamodule van de nieuwe A3 misloopt. Naar volledigheid toe dienen we nog mee te geven dat de vernieuwde Audi Q2 17 millimeter langer werd, dat hij voortaan standaard over het progressive steering beschikt en dat hij de nieuwe optiepolitiek van Audi inluidt. Nu ja, nieuw... De Duitse constructeur wil meer afzonderlijke opties bundelen in packages.

Rijgedrag

Wij gingen op pad met de Audi Q2 35 TFSI, op de voorwielen aangedreven door een 1,5 liter-turbobenzine die een vermogen van 150 pk combineert met een maximaal koppel van 250 Nm. Geholpen door de kwiek schakelende S Tronic, een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, sprint deze SUV in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 212 km/u. De CO2-uitstoot bedraagt 136 gram per kilometer, tijdens onze testsessie verbruiken we gemiddeld 7,7 liter per 100 kilometer.

Het weggedrag blijft een van de pluspunten van de Audi Q2, zeker in combinatie met de progressieve stuurinrichting (voortaan standaard) en de adaptieve demping (optioneel). Onderweg plukt de Duitse SUV de vruchten van zijn lage gewicht en vertoont hij een nauwkeurig stuurgedrag, zonder dat het comfort daar de dupe van wordt. Want je kan de Q2 er niet van beschuldigen droog te zijn opgehangen, zoals dat bij vele Audi-modellen wel het geval durft zijn. Op de snelweg val ook de degelijke geluiddemping op, wat er samen met de soepel draaide TFSI-krachtbron voor zorgt dat het prettig kilometers vreten is.

Verdict

Net zoals voor de facelift toont de Audi Q2 zich een competente SUV, met naast een strakke rijdynamiek en een soepele turbobenzine ook een ergonomisch dashboard en een praktisch interieur. En dankzij de koetswerkaanpassingen oogt de Q2 opnieuw hip en trendy. Maar niet hip en trendy genoeg om zijn stevige prijskaartje te rechtvaardigen. De prijs van ons testexemplaar: meer dan 55.000 euro. 

  • Goede geluiddemping
  • Nauwkeurig rijgedrag
  • Ruimteaanbod
  • Te hoge prijs
  • Multimedia blijft wat achter
  • Goedkope interieurplastics

In dit artikel : Audi, Audi Q2

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker