Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride - op z'n premiums

Geschreven door Yeelen Möller op

Je kan tegenwoordig quasi elk model van Audi bestellen met een stekker om de zakelijke markt én de Europese Unie te plezieren. Maar hoe smaakt de plug-in hybride saus van de compacte SUV Audi Q3 45 TFSI e?

Prijs
NB

Concept

Een paar jaar geleden waren ze nog een zeldzaam nicheproduct, maar tegenwoordig struikel je op elke straathoek wel over de kabels van een plug-in hybride. We overdrijven natuurlijk een beetje, zoveel laadpalen zijn er niet, maar de evolutie is wel opvallend, eentje die er vooral is gekomen door de CO2-targets van de Europese Unie. Audi is een van de constructeurs die het hardst heeft ingezet op stekkerhybrides, je kan al stekkeren met de A3 en de A6 tot en met de A8, en alles van de Q3 tot en met de Q8.

Deze Audi Q3 45 TFSI e is dus de kleinste plug-in hybride SUV bij Audi. Hij maakt gebruik van een overbekend recept: de 1.4 TSI in combinatie met de in de DSG-automaat ingebouwde elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 245 pk (150 pk op enkel de benzinemotor), terwijl de batterij nét groot genoeg is gemaakt om een theoretische range van 50 km te halen en om onder een uitstoot van 50 g CO2/km te geraken. Dezelfde motorisatie zien we ook terug in heel wat producten van Volkswagen, Seat, Skoda en Cupra, net als in de Audi A3 45 TFSI e.

Mede dankzij het al snel beschikbare maximumkoppel van 400 Nm spurt de Audi Q3 45 TFSI e in 7,3 seconden naar de 100 km/u, de topsnelheid bedraagt 210 km/u. De vanafprijs van dit alles is 44.550 euro (de Sportback kost telkens 1.500 euro meer), maar op z'n Audi's en op z'n premiums zit er nog niet heel veel uitrusting inbegrepen in die prijs.

Je krijgt wel 17-duims lichtmetalen velgen, ledkoplampen, een licht- en regensensor, een digitale cockpit en een automatische klimaatcontrole, maar voor zaken die je elders standaard zou verwachten, moet je hier nog in de buidel tasten. Zo kostte ons testmodel inclusief opties vlotjes meer dan 63.000 euro, nog zonder zot te doen. Een échte 'full options' in de configurator kost 71.760 euro!

Weggedrag

Die optiepolitiek van Audi merk je al vanaf het instappen, want in tegenstelling tot wat je zou verwachten van zo'n premium SUV, heeft de Q3 45 TFSI e standaard geen startknop. Je moet dus lekker ouderwets de sleutel in het contactslot steken om te vertrekken, een vreemde gewaarwording met een plug-in hybride, want de Q3 start steeds in elektrische modus als er genoeg jus in de batterij zit. Je kan het dus enkel zien aan de groen-gele rand rond de 'Power'-teller of het contact aan is of niet.

Maar goed, we zijn al aan het muggenziften nog voor we de essentie hebben behandeld. Zoals gezegd, start de Audi Q3 45 TFSI e steeds in elektrische modus als het kan, waarna je in de praktijk ongeveer 40 km volledig elektrisch kan rijden als je de snelweg mijdt. Aan hogere snelheden is dat nog een dikke 30 kilometer, met een elektrische topsnelheid van 140 km/u. Bijladen kan tot een vermogen van 3,7 kW, waarmee de batterij van 13 kWh in theorie binnen de 3:45 uur weer vol zit. De laadklep zit linksvoor.

Maar ook met een (quasi) lege batterij kan je de hulp inroepen van de elektromotor als je een snelle acceleratie wil maken. De zogenaamde 'Boost'-functie schiet in actie bij kickdown en geeft de Q3 45 TFSI e een erg vlotte acceleratie, die soms zelfs wat te veel is voor de voorwielen. En met een lege batterij rijdt de Q3 natuurlijk nog als een zelfladende hybride, met recuperatie van de remenergie en af en toe een momentje rust voor de benzinemotor. Die heeft trouwens een brandstoftank van 45 liter om verder te kunnen, goed voor een rijbereik van ongeveer 700 km bovenop wat je uit de batterij haalt.

Verder hebben we onze tijd in de Audi Q3 45 TFSI e niet beklaagd. De sportzetels zitten goed en ook het veercomfort is dik in orde: ietwat aan de stevige kant, maar mooi afgerond en zeer gecontroleerd. Een bochtenridder is het natuurlijk niet, zijn leeggewicht van 1.740 kilo en zijn gevoelloos stuur spelen hem parten, maar zijn wegligging is uiterst stabiel en geruststellend.

Verdict

Afgezien van het gevoel dat Audi niet meer dan het minimum heeft gedaan om nog een plug-in hybride in zijn gamma te krijgen, kunnen we na een weekje testrijden niet anders concluderen dat de Audi Q3 45 TFSI e een geslaagde oefening is. Het rijgedrag staat op peil, je verliest weinig tot geen praktisch gemak tegenover de 'traditionele' Q3's en met de juiste opties smoelt hij ook lekker. Maar je moet veel geld ophoesten om de hoge aanschafprijs én die opties te kunnen betalen...

  • Knap design (met de juiste opties)
  • Comfortabel zitten en rijden
  • Weinig ruimteverlies t.o.v. benzine/diesel
  • Duur
  • Gaten in standaarduitrusting
  • Beperkte EV-range

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q3

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker