Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW M5 2018: Unter Kontrolle

Geschreven door David Leclercq op

De zesde generatie van de M5 is krachtiger maar ook meer bruikbaar dan ooit dankzij xDrive-vierwielaandrijving. Een première.

Prijs
NB

Het concept

Met 600 pk en 750 Nm neemt de jongste M5 afstand van zijn achterwielaangedreven architectuur en stapt hij over op vierwielaandrijving. “We hadden geen andere keuze”, zo meent Dirk Hacker, vicepresident van de M-afdeling van BMW, die weet hoe delicaat – en oncontroleerbaar – de eerste prototypes van 3 jaar geleden waren. De verandering van filosofie is dus radicaal, zelfs al heeft BMW voor de meest ambitieuze bestuurders nog de mogelijkheid gelaten om de vooras af te koppelen en de auto terug tot een achterwielaandrijver te maken.

Wat er verandert

Om aan die 600 pk te komen is BMW niet teruggekeerd naar de V10 van twee generaties geleden. De 4.4-V8 wordt opnieuw gebruikt, maar in een scherpere versie, die onder meer kiest voor een injectiedruk van 350 bar, nieuwe turbocompressoren, een nieuwe inlaat, intercoolers met een hoger rendement, een nieuwe koeling en een uitlaatlijn met minder tegendruk. Het resultaat is een vermogen van 600 pk en een koppel van 750 Nm dat ter beschikking staat tussen 1.800 en 5.600 o/m. Wat een machine… De xDrive-overbrenging is nieuw voor deze sportwagen en gebruikt uiteraard een versterkte meerschijvenkoppeling en overbrengingsarmen. Ze is instelbaar volgens drie programma’s om alle manieren van rijden mogelijk te maken, van zo efficiënt tot zo wild mogelijk.

De stand “4WD” is automatisch actief wanneer je start en neigt naar neutraliteit. Vervolgens is er “4WD Sport” in combinatie met de M-Dynamic-modus (MDM), die veel meer slip toelaat en dus de achteras dominanter maakt. De stand “2WD” kan enkel worden ingeschakeld wanneer de stabiliteitscontrole (DSC) uitgeschakeld is. Door de verschillende instellingen van de overbrenging, de adaptieve schokdempers, de motorrespons, de stuurbekrachtiging en de versnellingsbak biedt de nieuwe M5 niet minder dan… 81 mogelijke combinaties. Daarmee zou iedereen zijn ideale programma moeten kunnen vinden, al vinden wij er vooral onze weg niet meer zo goed in terug. Een belangrijke optie zijn de koolstofkeramische remmen van 9.200 euro. Dat is veel geld, maar met 2 ton droog aan de haak kies je liever voor betrouwbaarheid op de lange termijn.

Hoe hij rijdt

De M5 verbaast meteen, want deze V8 reageert progressief en met een zekere beschaving, meer dan bijvoorbeeld die van een Mercedes-AMG E-Klasse. Maar zodra je plankgas geeft, bekent hij kleur: je wordt in je stoel gedrukt, maar niets van het vermogen wordt verspild dankzij de vierwielaandrijving, die elke Newtonmeter subtiel naar de juiste plaats brengt: op het asfalt. Je vergeet al snel dat dit gevaarte twee ton weegt, behalve misschien op erg hobbelige wegen, waar de straf geijkte uitveerbeweging van de schokdempers de neiging heeft om deze superberline wat stuiterig te maken. Wanneer je de overbrenging in 4WD Sport zet, voel je dat de achteras wat losser wordt, zonder ooit gevaarlijk te worden. Hij is gewoon wat speelser.

Een korte uitstap naar het circuit van Estoril bevestigt dat de M5 vooral efficiënt en verbluffend stabiel blijft. Zelfs in de achterwielaangedreven stand, waarvan we meer spektakel in de vorm van een meer mobiele achteras hadden verwacht. Daar is niets van aan, tenzij je bochten aan een gigantische snelheid aansnijdt. Maar deze 2WD-modus laat je wel exact dat doen wat een deel van de klanten verwacht: spectaculaire drifts neerzetten die de banden in no time naar de prullenmand verwijzen.

Budget & uitrusting

116.900 euro, dat is bijna even duur als een E AMG. Dat is niet bepaald een weggever, maar je krijgt wel waar voor je geld. En dat komt niet alleen in de vorm van sensaties of exclusiviteit, want de standaarduitrusting van deze M5 is meer uitgebreid dan die van de E-Klasse.

Concurrenten

In deze vermogensklasse zijn er niet veel. Er zijn natuurlijk de E63 AMG en de toekomstige Audi RS6. We zouden ook de Jaguar XJ-R kunnen aanhalen (er is nog geen nieuwe XF-R), maar die is veel groter (zonder zwaarder te zijn) en biedt geen vierwielaandrijving, waardoor hij moeilijker het hele jaar door bruikbaar is.

Ons verdict

De zesde generatie van de BMW M5 zet een grote stap met zijn keuze voor vierwielaandrijving. Hij is niet alleen krachtiger maar ook gemakkelijker in het gebruik. Klagen dat deze nieuwe architectuur af zou doen aan het plezier of de kicks, is onterecht. Integendeel: ze versterkt de efficiëntie nog van dit machtige model, dat voortaan het hele jaar door zonder beperkingen kan worden gebruikt. Wunderbar!

  • Volledig bruikbaar vermogen
  • Veelzijdig, comfortabel
  • Prestaties
  • Koolstofkeramische remmen als optie
  • 81 mogelijke configuraties
  • Dure opties

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker