Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW X6 M Competition - moderne musclecar

Geschreven door Klaas Janssens op

Een SUV die ook een sportwagen wil zijn? De BMW X6 M Competition bewijst dat het kan, maar niet zonder toegevingen.

Prijs
NB

Concept

De M-behandeling vindt zijn weg naar de nieuwe BMW X6. De standaard aan een achttrapsautomaat gehangen 4,4 liter-V8 die tussen de voorwielen ligt, is de biturbobenzine die ook het vooronder van de M5 en de M8 vult. Hoewel het blok bulkt van de hoogtechnologische oplossingen, zoeken we vruchteloos naar een mildhybride module (zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij de V8-biturbo van de Audi RS Q8). Maar ook zonder e-boost ontwikkelt deze motor een vermogen van 600 pk voor een maximaal koppel van 750 Nm. Of zelfs 625 pk als je voor deze Competition-versie van de BMW X6 M kiest.

De BMW X6 M is bijna 5 meter lang en zet zowat 2,3 ton op de weegschaal, toch schiet hij als een sportwagen uit de startblokken. Geholpen door de launch-controlehulp en de vierwielaandrijving sprint deze SUV in nauwelijks 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Hoewel de V8-biturbo over een heleboel koppel beschikt, maakt het 4,4 liter-blok graag toeren en blijft hij sleuren tot de toerenteller tegen de rode zone oploopt. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Of 290 km/u, toch als je oplegt voor het optionele M Driver's Package. 

Om dat enorme prestatiepotentieel in goede banen te leiden, zet BMW de X6 M op een specifiek M-onderstel dat extra rigiditeit en dus precisie belooft. De spoorbreedte neemt toe, de voorwielen krijgen extra camber en de actieve rolstabilisatie verwelkomt een andere kalibratie. Tussen de achterwielen komt een actief sperdifferentieel postvatten en de grotere velgen (21 inch voor- en 22 inch achteraan) vullen zich met grotere remmen. De verschillende rijmodi verwelkomen een speciale Track-stand die de X6 M aan scherpe rondetijden moet helpen.

2020 BMW X6 M Competition - Klaas Janssens

Weggedrag

Fijnzinnig kan je de X6 M Competition moeilijk noemen. Deze BMW heeft de volledige breedte van de weg nodig om zijn punt te maken. De variabele xDrive-vierwielaandrijving stuurt het merendeel van het motorkoppel naar achterwielen, waar het actieve sperdifferentieel voor extra tractie zorgt. Het massieve koetswerk roteert netjes rond de bestuurder, waardoor je belachelijk snel van de ene naar de volgende bocht walst. De Competition weet van wanten.

Het koetswerk blijft verrassend vak, ook als agressief instuurt en snelle lastwissels uitvoert. Maar je moet deze BMW wel durven gooien en smijten, want die 625 paarden galopperen liever rechtdoor. Toch blijft het verbazen hoe gemakkelijk de X6 M al zijn vermogen aan de grond krijgt.  De nochtans directe en snelle stuurinrichting irriteert. Bij lagere snelheden voelt het te artificieel aan, bij hogere snelheden genereert het nauwelijks feedback. Ook de bijzonder strakke ophanging vraagt moed en zelfopoffering; zelfs in de meest milde modus daver je over de kleinste ribbels op het wegdek. Gelukkig vangen de sportstoelen een deel van de schokken op.

Subtiel zijn de M-specifieke koetswerkaanpassingen niet, maar ze passen een patser zoals de BMW X6 wel als gegoten. Ook het interieur krijgt een upgrade die de sportieve missie en de hoge prijs rechtvaardigt. Met een laadvolume van 580 liter kan je de koffer niet klein noemen, maar voor een wagen van deze grootte blijft het teleurstellend. Gelukkig heeft BMW ook een X5 M Competition in de catalogus staan. Maar die draagt zijn M-superheldenpakje met minder overtuiging.

2020 BMW X6 M Competition - Klaas Janssens

Verdict

Een SUV die ook een sportwagen wil zijn. BMW bewijst dat het kan, maar niet zonder toegevingen. De X6 M Competition gaat als een speer, zowel rechtdoor als in de bochten. Intussen raast de V8-biturbo als een bezetene, met splijtende acceleraties als boeiend bijproduct. Maar die enorme massa cijfer je niet weg, zelfs niet als er 625 paarden en 750 Newtonmeters aan de teugels sleuren. Ook het twijfelende stuur en de beenharde ophanging moet je erbij nemen. Dat neemt niet weg dat je je best amuseert met deze X6 M Competition. Zoals een hooligan na een gewonnen voetbalwedstrijd. 

 

  • Machtig aandrijfgeheel
  • Verrassend leuk
  • Goed fout
  • Overdaad aan instelmogelijkheden
  • Minder praktisch dan X5 M
  • Beenharde onderstelset-up

In dit artikel : BMW, BMW X6

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker