Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Ford Puma (1997-2001)

Geschreven door Steven Appelmans op 25-01-2022

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Ford Puma (1997-2001).

De Ford Puma is een SUV, weliswaar eentje die ook de Rally van Monte-Carlo kan winnen. Maar de Puma-badge kleefde eind vorige eeuw ook op de billen van een sportieve coupé. Er is zelfs een technische band tussen de twee Puma-modellen, want ze bouwen allebei op de technische fundamenten van de Ford Fiesta. Is die compacte coupé wat?

Waarop moet je letten?

De originele Ford Puma baseerde zich dan wel op de Fiesta, de coupé kreeg ook een heleboel unieke componenten. Zoals de aandrijflijn, want in het vooronder lag een 1,7 liter-benzinemotor. Betrouwbare techniek, hoe dan ook. Al zijn er wel een aantal componenten die om aandacht vragen. Zoals de gaspedaalsensor, waar een slecht contact vaak voor storingen durft zorgen. Ook de verwarmingsventilator zou regelmatig kuren krijgen, doorgaans te wijten aan een oververhitte weerstand. Weet je meteen waar die geur van gesmolten plastic vandaag komt. En let ook op de remmen vooraan: als die wat slepen dan licht dat doorgaans aan een geblokkeerde retourveer.

Ford Puma Classic

Wat mag dat kosten?

De prijzen voor een Ford Puma Classic variëren van 1.000 tot dik 4.000 euro. Tenzij je de Racing Puma wil, zoals de RS-versie van deze coupé genoemd werd. Exclusief voor de Britse markt bestemde, in een oplage van 500 gebouwde exemplaren die erg gegeerd zijn. En terecht, want de aanpassingen gaan beduidend verder dan een opgekietelde motor, ook het koetswerk, de ophanging en het interieur ondergaan een flinke make-over. Die Racing Puma is een stuk duurder, moeilijk te vinden en komt sowieso met een rechtsgeplaatst stuur.

Een leuk alternatief?

Doorgaans wordt de Ford Puma in een adem genoemd met de Opel Tigra van de eerste generatie, gebaseerd op de toenmalige Corsa. Dan zouden wij eerder op zoek gaan naar de knap gelijnde Fiat Coupé en zijn drukgevoede vijfpitter.

Fiat Coupé

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten