Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Honda Civic (1972-1979)

Geschreven door Steven Appelmans op 09-11-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Honda Civic (1972-1979).

De Honda Civic was het Japanse antwoord op de oliecrisis, een antwoord dat bijzonder doortastend bleek. Vooral aan de andere kant van de Oceaan. De Honda Civic bleek niet alleen zuiniger dan zijn Amerikaanse concurrenten, maar ook pittiger. Vooral de CVCC-versie gooide hogen ogen, want dankzij die Compound Vortex Controlled Combustion haalde de Honda Civic de Amerikaanse emissienormen zonder de nood aan een katalysator noch loodvrije benzine. De verkoop scheerde al gauw hoge toppen. John en Jane lieten hun Pinto of Vega al snel voor wat ze waren en lieten zich verleiden door de Honda Civic.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Bij ons was het succes minder overdonderend, vooral omdat de Europese concurrentie een stuk sterker was dan die in de Verenigde Staten. Een goed exemplaar op de kop tikken, vraagt dan ook enige moed en flink wat doorzetting. De kernvraag: is de Honda Civic die inspanningen ook waard?

Waarop moet je letten?

Als je een Honda Civic vindt, dan gaat het doorgaans om een versie met 1,2 liter-krachtbron. Die is minstens zo betrouwbaar als het CVCC-blok, maar mist diens sprankel. Over de mechansche componenten hoef je je geen zorgen te maken, Made in Japan stond toen al voor kwaliteit. Toch als je roest buiten beschouwing laat, want de Honda Civic is nogal gevoelig voor corrosievorming. Check dus zeker bodemplaat en ophangingscomponenten, naast alle andere zichtbare hoeken en gaatjes. Want die autokanker is moeilijk te genezen, toch als je geen veelvoud van de aankoopprijs wil uitgeven om de zakjapanner op de weg te houden.

Hoeveel mag dat kosten?

Meer vraag dan aanbod, dat doet de aankoopprijs doorgaans weinig deugd. Zelfs al zijn er weinig kapers op de kust, want echt gegeerd kan je de Honda Civic moeilijk noemen. Reken op een 5.000 euro voor een goed exemplaar, maar weet wel dat je je gaat moeten neerleggen bij wat de beperkte markt je biedt. Tenzij je in de Verenigde Staten gaat zoeken, natuurlijk. Ook in het Verenigd Koninkrijk is het aanbod wat ruimer, maar dan moet je je wel tevreden stellen met een rechtsgestuurd exemplaar. En vergeet de importtaksen niet.

Is er een leuk alternatief?

De Nissan Micra al is die eigenlijk een volle generatie jonger. Hetzelfde geldt voor de Toyota Starlet. De Mazda 1200/1300 deelt het decennium, maar heeft nooit bestaan als hatchback, terwijl de Mitsubishi Colt het qua cool af moet leggen. Dus neen, toch niet als je een Japanner wilt.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten