Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Hyundai: batterijterugroepactie van 900 miljoen dollar

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-02-2021

Hyundai gaat wereldwijd 82.000 elektrische auto's terugroepen om hun batterijen te vervangen. De kost van de operatie? 900 miljoen dollar! Maar wie gaat het betalen?

Na vijftien bevestigde gevallen van brand als gevolg van een storing in de batterij, gaat Hyundai 82.000 auto's moeten terugroepen om het batterijpakket te vervangen. Een recall die volgt op een vorige die blijkbaar het probleem niet voldoende heeft opgelost. De totale kost van deze twee recalls zal ongeveer 900 miljoen dollar (740 miljoen euro) bedragen, maar de vraag blijft wie de rekening voor zich zal nemen: de constructeur Hyundai, of de batterijleverancier LG Energy Solution.

Wie betaalt wat?

De kosten van een terugroepactie behoren normaal gesproken toe aan de verantwoordelijke voor het probleem. In het geval van een gedeelde verantwoordelijkheid moet de 'verdeling' van de financiële lasten worden bepaald. Voor Lee Hang-koo, hoofdonderzoeker aan het Korea Institute for Industrial Economics & Trade, is dit dossier van kapitaal belang en zal het als voorbeeld dienen voor de toekomst binnen de auto-industrie, die snel transformeert naar elektrische mobiliteit.

Het is inderdaad een van de eerste recalls voor een massale vervanging van batterijpakketten die wordt georganiseerd door een grote constructeur. Het belangrijkste betrokken model is de Kona EV, de elektrische bestseller van Hyundai, die al het onderwerp was van een eerste terugroepactie voor een software-update voor het batterijbeheer na een reeks branden.

Deze tweede recall komt na een nieuwe brand bij een van de auto's die al bij de eerste terugroepactie betrokken was. Daarom is door de Zuid-Koreaanse autoriteiten een onderzoek gestart om vast te stellen of de maatregelen die tijdens de eerste (software-)ingreep voldoende waren of dat er aanpassingen nodig waren aan de hardware. Dit bepaalt de mate van verantwoordelijkheid - en dus de kostenverdeling - tussen Hyundai en zijn leverancier LG Energy Solution, een tak van LG Chem, dat de batterijen produceert.

LG Chem gaf zijn klant Hyundai onmiddellijk de schuld door te beweren dat die laatste de aanbevolen snellaadlogica voor het batterijbeheersysteem niet had toegepast. LG zegt dat de batterijen niet defect waren en dus geen directe oorzaak waren van de genoemde branden. Hyundai weigert commentaar te geven. Het ministerie van Transport van Zuid-Korea zei echter gebreken te hebben ontdekt in betpaalde batterijcellen in een Chinese fabriek van LG Energy Solution, wat zou aantonen dat het probleem niet enkel softwaregerelateerd is, maar op zijn minst deels hardwaregerelateerd.

De uiteenlopende meningen van Hyundai en LG over de werkelijke oorzaak van deze branden doen de vraag rijzen over de toekomstige samenwerking tussen de twee Koreaanse bedrijven. De wil van de leverancier om de schuld op zijn klant te steken kan verklaard worden door de reputatieschade en dus zijn bedrijfspotentieel als hij volledig of gedeeltelijk verantwoordelijk zou zijn. Een impact die nog groter zou kunnen zijn dan de kost van de recall op zich.

In totaal worden er bijna 76.000 Kona Electrics teruggeroepen van tussen 2018 en 2020, het merendeel van deze recall. Daarbij komen er nog Ioniq EV's en enkele Elec City-bussen, in mindere mate. Hyundai raadt aan om, in afwachting van de nieuwe batterij, de wagens met oorspronkelijke batterij niet voor meer dan 90% op te laden.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten