Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Santa Fe: twee vliegen in één klap

Geschreven door Felix Bouland op

De Santa Fe is aan zijn vierde generatie toe. Hyundai maakte er een grotere SUV van, die tegelijk zuiniger en chiquer is dan vroeger.

Het concept

De voorbije zeventien jaar wist Hyundai al meer dan 400.000 exemplaren van de Santa Fe te slijten. De Koreanen zijn dus gehecht aan deze kip met gouden eieren… hoewel het harde tijden zijn voor de ‘echte’ SUV’s, met name de modellen die zich ook offroad uit de slag weten te trekken. Vandaar dat de nieuwe Santa Fe het meer moet hebben van zijn looks en ruimte dan van zijn offroadcapacteiten. Louter een kwestie van prioriteiten…

Wat er verandert

De Santa Fe heeft aan uitstraling geen gebrek. Terwijl het koetswerk van zijn voorganger wat saai en anoniem oogde, springt dit nieuwe model – dat werd getekend in Europa – heel wat meer in het oog. De Santa Fe is vooral imposanter dan vroeger. Hij werd 7 centimeter langer, waarvan 6,5 naar de wielbasis gaat. Hiermee positioneert de nieuwkomer zich pal tussen de oude Sante Fe en Grand Santa Fe in, die hij in één keer allebei vervangt.

Zijn grotere buitenafmetingen komen logischerwijze zijn interieurruimte ten goede. De passagiers op de derde rij krijgen 22 millimeter extra hoofdruimte. Toch zijn deze zitjes nog steeds alleen geschikt voor jonge kinderen. De koffer werd ook groter dan in het vorige model. Voorin werd het dashboard helemaal herdacht en hertekend. De Koreanen hebben in de breedte gewerkt, om een lager dashboard en dus een beter zicht te creëren.

Hoe hij rijdt

Met zijn verschillende sensoren en camera’s heeft de Santa Fe overal ogen. Hij zorgt ervoor dat u niet van rijstrook verandert als er een ander voertuig nadert, en hij activeert de remmen wanneer hij dwarsverkeer detecteert bij het achteruitrijden. Meer nog: hij zal de achterdeuren blokkeren om te voorkomen dat kinderen uitstappen wanneer een voertuig nadert in de dode hoek. En tot slot lanceert Hyundai zijn Rear Occupant Alert, die de tweede en derde zitrij in de gaten houdt om te voorkomen dat kinderen ongewild zouden achterblijven in de auto.

In België stelt deze nieuwe SUV zich tevreden met twee dieselmotoren. De kleinste is een 2.0-viercilinder die 150 of 185 pk ontwikkelt in combinatie met een koppel van 400 Nm. Daarnaast is er nog een 2,2-liter die 200 pk en 440 Nm levert.

Het uiterlijk is veelbelovend, maar de eerste testindrukken in de Santa Fe 2.2 CRDi met automaat en vierwielaandrijving vallen wat tegen. Op de weg voelt het stuur licht maar vaag aan, vooral rond het middelpunt. De motor laat bij het hernemen in het interieur flink van zich horen en de ophanging voelt heel (lees: té?) soepel aan. Naarmate de kilometers verstrijken, komen zijn comfortkwaliteiten evenwel meer naar boven. Bij constante snelheid wordt de motor wat discreter en geeft de Santa Fe blijk van een goede demping van externe geluiden. Terwijl deze indrukwekkende SUV vooral schittert op de snelweg, voelt hij zich minder op zijn gemak op kleine slingerwegen.

Ons verdict

Met zijn actieve veiligheid, zijn royale binnenruimte en zijn comfortabele ophanging beschikt de nieuwe Santa Fe naast zijn looks over nog heel wat andere troeven. Hij zal dus zeker indruk weten te maken… als de prijzen correct zijn. Maar daarvoor is het nog wachten tot september.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars