Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / De alternatieve ambities van Hyundai-Kia

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-04-2016

Een totaal van 26 hybride modellen, oplaadbare hybrides en elektrische auto’s zou het gamma van Kia en Hyundai tegen 2020 moeten aanvullen. Dat is de aangekondigde doelstelling om 's werelds nummer twee ter zake te worden.

De Hyundai-groep wil flink uitpakken en Toyota het vuur aan de schenen leggen op het domein van hybrides, oplaadbare hybrides en elektrische auto's. Het huidige gamma biedt al dergelijke auto's aan, zoals de hybride Kia Optima en de Soul EV, maar de catalogus gaat in de loop van dit jaar nog aangevuld worden met de Niro, en bij Hyundai, met de hybride Tucson en – vooral – de Ioniq. In Europa mogen we ook de Hyundai ix35 FCEV op waterstof niet vergeten.

26 modellen

Autonews geeft aan dat de Koreaanse groep 12 hybrides, 6 plug-inhybrides, 2 elektrische auto's en 2 waterstofauto's wil lanceren tegen 2020, verdeeld over Hyundai en Kia samen. Het zou in totaal om 26 nieuwe modellen gaan; van 4 modellen is nog niet geweten in welke categorie ze thuishoren. Met dit offensief wil de groep 's werelds nummer twee ter zake worden, na Toyota.

Tijd

Het strategische plan toont in ieder geval aan dat de Koreanen snel hun tekortkomingen hebben weten te boven te komen. Nog maar tien jaar geleden beschikten ze noch over de expertise, noch over competente ingenieurs om te kunnen rivaliseren met Toyota wat hybride auto's betreft. Sinds 2010 evolueren de dingen razendsnel met de komst van de Sonata en de Optima hybrides (afhankelijk van de markten) en voornamelijk van de Kia Soul EV en de Hyundai ix35 FCEV.

Batterijen

Voor de krachtinspanningen tegen 2020 zal er een bevoorradingsketen opgezet moeten worden voor de batterijen en de motoren. Om de kosten te verlagen hebben de teams van Hyundai ervoor gekozen om de verschillende technieken zoveel mogelijk te beperken. Zo zullen de elektromotoren allemaal dezelfde diameter hebben en zullen hun sturingen gebruikmaken van gestandaardiseerde circuits. De bedoeling is dat de ‘groene’ wagens vanaf 2020 winstgevend worden…

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten