Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Driekamp – De Hyundai Tucson tegen zijn rivalen

Hyundai heeft veel te danken aan zijn eerste Tucson. De opvolger van de ix35 heet opnieuw zo, maar zoekt het hogerop, waar hij ook outsiders als de Ford Kuga of de Mazda CX-5 op zijn pad vindt.

Overzicht :

De eerste Hyundai Tucson, die zijn carrière begon in 2004, heeft mee het enthousiasme van het Europese publiek voor SUV’s gevoed en er evenzeer van geprofiteerd. Nog meer dan zijn grote broer Santa Fe, die drie jaar eerder op de markt kwam, maakte hij tegelijk het Hyundai-logo populair op het Oude Continent. In die mate zelfs dat het Koreaanse merk een SUV-specialist werd. Sinds 2001 heeft Hyundai in onze contreien meer dan een miljoen exemplaren van dit soort auto’s gesleten. En hoewel de constructeur zijn gamma ondertussen stevig heeft verbreed, blijft de SUV een van de speerpunten van de Koreanen op Europese bodem. Zo was de ix35, de opvolger van de eerste Tucson, in 2014 goed voor liefst 22 procent van de totale verkoop van Hyundai in Europa.

De nieuwe generatie van de compacte SUV heet opnieuw Tucson en krijgt een andere missie mee. Zijn voorouder pakte meer dan tien jaar geleden vooral uit met zijn verhouding prijs-kwaliteit om volume te halen, maar de nieuwkomer moet vandaag een premiumpubliek aanspreken. Volgens zijn ontwerpers is de Tucson ontwikkeld om Hyundai bekend te maken bij een breed palet aan nieuwe klanten die hem voordien misschien niet in overweging zouden hebben genomen. Duidelijk gesproken. En ambitieus.

De Ford Kuga van de tweede generatie heeft de naam van zijn voorganger behouden, maar ook hij is van strategie veranderd. Hij maakt nu deel uit van een SUV-familie die tegen 2018 goed moet zijn voor 10 procent van alle verkochte Fords in Europa en die verder nog de kleine EcoSport en de grote Edge omvat. Bovendien is hij niet langer enkel voor Europa bedoeld. De Kuga is voortaan afgeleid van de Amerikaanse Escape en gaat voor een wereldwijde carrière. Hij is niet langer de kwajongen van de bende: hij won bij zijn generatiewissel aan maturiteit en veelzijdigheid wat hij heeft ingeboet aan levendigheid en compactheid.

Een paar maanden voor de nieuwe Kuga, in 2012, kwam de veteraan van deze confrontatie op de markt, de Mazda CX-5. Die introduceerde toen de SkyActiv-technologie van het merk, een heel palet aan oplossingen die het rijgedrag moeten verbeteren en de uitstoot moeten terugdringen. Ondertussen is SkyActiv even onvermijdelijk geworden bij de technische ontwikkeling van moderne Mazda’s als alomtegenwoordig in de officiële marketingtaal van de Japanse constructeur.