Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes C-Klasse Coupé: Discrete elegantie

Geschreven door Tony Verhelle op

De komst van de coupéversie van de recente Mercedes C-Klasse was al een tijd aangekondigd, nu konden we er ook mee rijden.

Prijs
NB

Nog niet zo lang nadat Mercedes een nieuwe Coupé-versie van zijn S-Klasse lanceerde, is er nu ook een nieuwe C Coupé. De gelijkenissen zullen u waarschijnlijk niet ontgaan zijn als u de eerste foto’s zag, maar dat is ook voor een stuk de bedoeling. Terwijl het Mercedes-gamma tot voor kort nogal heterogeen oogde, wil Stuttgart nu een duidelijke familielook voor heel het (steeds uitgebreider wordende) gamma. Sommigen zullen dat betreuren, anderen zullen het verwelkomen. In elk geval doet de rechtstreekse (Duitse) concurrentie het ook.

Het concept

Vanzelfsprekend gebruikt de coupé hetzelfde onderstel en dezelfde aandrijfgehelen als de berline of break. De koets is wel helemaal nieuw en oogt eerder sierlijk dan werkelijk opvallend. Die laatste taak is weggelegd voor de C 63 AMG-versies die ook zullen aangeboden worden en die van potente wielkastverbredingen en andere diffusors zijn voorzien. Binnenin kunnen 4 volwassenen plaats vinden, maar om achterin ietwat comfortabel te zitten moeten de voorste passagiers toch wat toegevingen doen. Bovendien is het achterin ook vrij claustrofobisch, maar je zit wel op goede stoelen.

  • Discreet elegant
  • Interessante motoren
  • Rijplezier en comfort
  • Niet echt goedkoop
  • Wat benepen achterin
  • Soms dure opties

Wat is nieuw?

Zoals gezegd bouwt de nieuwe Coupé voort op de al gekende C-techniek, maar het modellenpalet is wel enigszins verschillend. Vanaf nu komen 6 motorversies op de markt, vier met benzinemotoren en twee diesels. De instapversie is de C 180 Coupé met 1,6 l viercilinder benzinemotor van 156 pk, daarnaast zijn er drie tweeliterversies, de C 200, C 250 en C 300 (184, 211 en 245 pk). Later (volgend jaar) komt er een C 400 met drieliter V6 en drukvulling en ook vierwielaandrijving. Aan dieselzijde worden een C 220 d (163 of 170 pk) en een C 250 d (204 pk) aangeboden. Deze laatste is altijd gekoppeld aan de nieuwe negentraps automaat, die hier voor het eerst zijn intrede doet in de C-Klasse. Daarnaast is ook onmiddellijk de C 63 AMG beschikbaar. Daaarvan kan je een “basis”versie hebben met 478 pk en een S-uitvoering met 510 paarden. In vergelijking met de AMG-versie van de berline of break hebben de AMG-ingenieurs sterker aan het onderstel gesleuteld om van deze sportcoupé zeker de meest sportieve C-Klasse te maken.

Hoe rijdt hij?

In de gewone modellen voel je je direct thuis als je ooit al met een recente C-Klasse hebt gereden. De zit is wel sportiever, de rijhouding wat gestrekter, maar voor het overige kennen we dit dashboard en deze bedieningen al. Onze testauto’s waren voorzien van de gestuurde demping en dat loonde op de soms toch wel versleten Andaloesische testwegen. De comfortstand zou voor ons zelfs nog ietsje comfortabeler mogen. De auto kan ook zeer luxueus aangekleed worden, maar dat voel je dan ook wel aan het prijskaartje, dat is dan uiteraard navenant. Qua rijplezier en weggedrag is de normale coupé uiteraard sterk verwant met zijn berlinebroer, maar dat is zeker geen handicap.

De C 63 AMG S waarmee we ook konden rijden tapt uiteraard uit een heel ander vaatje. Het is duidelijk dat ook de onderstelingenieurs van AMG hun duivels hebben ontbonden om van deze auto een prettig gestoorde automobiel te maken, met prestaties om u tegen te zeggen en een rijgedrag dat onvermijdelijk een glimlach op het gelaat tovert van de liefhebber. Te meer daar de auto wel enthousiast kwispelt als je hem op zijn staart trapt, maar nooit de indruk geeft dat hij moeilijk te beheersen is.

Wat kost hij ?

De goedkoopste C Coupé is de C 180 met manuele zesbak en die is voor 34.485 euro de uwe. De C 200 kost 37.268 euro, de C 250 (standaard met 7-traps automaat) komt op 42.955 euro en de C 300 (ook met die automaat) op 45.617 euro. De C 220 d kost 38.599 euro (met manuele zesbak), de C 250 d 44.165 (met 9-traps automaat).

Voor een C 63 betaal je minimum 81.312 euro, voor de S-versie 89.782 euro. Zij hebben allebei standaard de 7-traps AMG Speedshift versnellingsautomaat.

Wie zijn de concurrenten?

De concurrentie ligt voor de hand. Uiteraard zijn er de twee Zuid-Duitse concurrenten, BMW met de 4-Reeks Coupé en Audi met de stilaan aan vervanging toe zijnde A5 Coupé. Beide merken bieden trouwens eveneens voldoende krachtbronnen (en vierwielaandrijving) om het op stapel staande gamma van Mercedes van boven tot onder van antwoord te kunnen bieden. Daarnaast is er Lexus met zijn RC, maar die biedt op dit ogenblik een heel kleine motorkeuze en dan zijn we zowat uitgepraat.

Ons verdict

De nieuwe C-Klasse Coupé is een aangename verschijning in het straatbeeld, maar enkel met de AMG-versie zul je echt de aandacht trekken. Voorts bouwt hij verder op de goede kwaliteiten van de C-berline, maar voegt hij daar nog een vleugje flair en luxe aan toe. Uiteraard tegen een prijs, zeker als je in de optiecatalogus gaat snuisteren. De AMG-versies zijn een stuk gewelddadiger dan hun bravere broers, maar ze worden nooit zo brutaal dat er geen huis mee te houden is. Kortom, dit is ongetwijfeld een van de sportiefste Mercedessen van het ogenblik, maar met een tikje minder venijn (in de staart) dan de AMG GT.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker