Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Facelift Mercedes E-Klasse wordt slanker en slimmer

Verwachte lancering : 01-07-2020

Geschreven door Klaas Janssens op 03-03-2020

Mercedes doet de E-Klasse een facelift cadeau, die naast het lijnenspel en de interieuraankleding ook het veiligheidspakket en het motorenpalet opfrist.

Je herkent de facelift van de Mercedes E-Klasse meteen. Het koetswerk oogt zachter, met mooier geïntegreerde bumpers en beter in het algemene ontwerp passende lichtunits. De koplampen komen sowieso met full-ledtechnologie, de Multibeam-technologie blijft optioneel. De achterlichtblokken trekken hard op de exemplaren die de achterklep van de A-Klasse sieren. Nieuw zijn de aerovelgen, die de stroomlijn verbeteren en dus het verbruik helpen drukken.

De E-Klasse komt voortaan standaard als Avantgarde Line, dus met een in het grille geplaatste Mercedes-ster. Heb je die ster liever bovenop de motorkap staan, dan moet je de Exclusive Line hebben. Sportievelingen vinden hun gading in de extravertere en dynamischere AMG Line. De verhoogde All-Terrain zoekt visuele aansluiting met de SUV-modellen van het merk, wat er samen met de voortaan chromen afwerking voor zorgt dat hij wat minder gekunsteld oogt. Alle modellen dragen een motorkap met zogeheten power domes, terwijl de catalogus drie nieuwe koetswerktinten verwelkomt: Hightech Silver, Graphite Metallic en Mojave Silver.

Mercedes E-Klasse

Nieuw stuur

Ook binnenin krijgt de vernieuwde Mercedes E-Klasse een opfrisbeurt, een upgrade die nieuwe kleurencombinaties en materialen introduceert. Kilometervreters zullen de adaptieve stoelverstelling voor de bestuurder apperciëren. Wanneer de gewenste koetswerkhoogte op het mediadisplay of via "Mercedes Me" wordt ingevoerd, beweegt de stoel zich automatisch naar de geprefereerde positie. Mercedes sleutelt ook verder aan de vormgeving en het zitcomfort van de stoelen.

Het opvallendst is het nieuwe stuurwiel dat Mercedes introduceert op de gefacelifte E-Klasse. De "Touch Control"-knoppen verie varanderen van bedieningsprincipe en gaan van optisch naar capacitief. Een mechanisch systeem was niet meer nodig en de aanraakvlakken zijn nu minder gevoelig voor vingerafdrukken. Met die knoppen bedien je de alweer achtste generatie van de MBUX-multimediamodule, dat nu standaard op twee schermen van 10,25 inch rekent. Optioneel groeien die displays naar 12,3 inch.

Andere highlights zijn de standaard touchscreenbediening van de mediadisplay en het gebruik van augmented-realitytechnologie voor het navigatiedisplay, waarbij een videobeeld van de omgeving verrijktwordt met nuttige navigatie-informatie zoals pijlen, huisnummers of verkeerslichten. De optionele MBUX Interior Assistant maakt een intuïtieve, natuurlijke bediening van diverse comfort- en MBUX-functies mogelijk, ook door middel van bewegingsherkenning. Wij vonden vooral het PowerNap-programma leuk, dat beschikbaar is op de plug-in hybride uitvoeringen. Zo neem je een pauze op een parkeerplaats waar je je accu onderweg opladen kan.

Verschillende hybrides

Het motorenpalet van de vernieuwde Mercedes E-Klasse telt zowel benzine- als dieselmotoren, met een vermogensbereik van respectievelijk 156 tot 367 pk en 160 tot 330 pk. Toch als je de AMG-varianten even buiten beschouwing laat, want de facelift is er ook als 435 pk sterke 53 AMG. Nieuw is het zogeheten M254-motorblok, een viercilinder met geïntegreerde startdynamo op 48V (ISG) die tot 15 kW extra vermogen en 180 Nm meer koppel produceert. Ook de M256 is nieuw voor de E-Klasse, een zes-in-lijn op benzine die ook over ISG-technologie beschikt. Natuurlijk zijn er ook plug-inhybride varianten op zowel benzine als diesel, in de vorm van de E 300e en de E 300de.

De semi-autonome rijfuncties die Mercedes bundelt onder Intelligent Drive, worden verfijnd en verder uitgebreid. De E-Klasse wordt standaard geleverd met de actieve remassistent, een systeem dat voortaan ook in staat is om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers. Als onderdeel van het rijassistentiepakket is dit nu ook mogelijk bij het afslaan van tegemoetkomende auto's.

Er is ook de actieve snelheidslimietassistent, die gebruikmaakt van kaartgegevens en informatie van de verkeersbordenassistent om te reageren op wijzigingen in de snelheidslimiet. Een op de route gebaseerde snelheidsaanpassing voor bochten, rotondes, tolstations, T-kruisingen en voor het afslaan op autosnelwegen/doorgaande wegen behoort ook tot het functiepakket. Wanneer de bestuurder de actieve afstandsassistent Distronic met route-gebaseerde snelheidsaanpassing inschakelt, kan de E-Klasse nu zelfs reageren op gegevens van LiveTraffic Information. 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten