Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ - elektrische limo in trainingspak

Geschreven door Steven Appelmans op

AMG heeft zich mogen uitleven op de elektrische Mercedes EQS, met deze 53 4Matic+ als eindresultaat. Is het wat, die eerste productie-EV uit Affalterbach?

Overzicht :

Concept

De ingenieurs zijn daarbij trrowens een stuk verder gegaan dan enkel maar het opkietelen van het vermogen. Voor wie het nog niet zou weten: deze Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ levert 658 pk en 950 Nm. Klaarblijkelijk is dat niet voor iedereen genoeg, want met het AMG Dynamic Plus-pack kunnen die waarden gerekt worden tot 761 pk en 1020 Nm. Een boost die ineens ook de 0 tot 100 km/u reduceert van 3,8 seconden voor het ‘basismodel’ tot 3,4 tellen voor de EQS 53 met die AMG Dynamic Plus-optie. Oh ja, ook de topsnelheid gaat omhoog: van 220 km/u naar 250 km/u.

Niet dat dat laatste er veel toe doet. Toch niet als je graag de 585 kilometer wil halen die de WLTP vooropstelt als bereik. Een afstand die je trouwens uit hetzelfde 107,8 kWh-batterijpakket van de gewone EQS trekt. Nu ja, de cellen zijn hetzelfde, maar daarmee is eigenlijk alles wel gezegd. AMG herbekeek de koeling, legde ander kabelwerk en paste een eigen batterijmanagement toe. Bij dat laatste staan de lithium ions in Sport en Sport+ volledig ten dienste van de prestaties en niet zozeer de radius.

Mocht je toch sneller dan gedacht leeg dreigen te lopen: aan de snellaadcapaciteiten veranderde niets. Je kan dus nog altijd gelijkstroomladen aan 200 kW. Is het wisselstroom – via een wallbox – dan kan je ook in de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ optioneel de capaciteit van de interne lader verdubbelen tot 22 kW.

De veranderingen aan de batterijen zijn eigenlijk kentekenend voor de hele 53. Waar het maar kon, heeft AMG liggen sleutelen om de EQS zowel sneller als wendbaarder te maken. Wat dat eerste betreft: de trekwikkelingen in de motor werden niet alleen dikker uitgevoerd, ook het vlechtpatroon aan zich werd aangepast. Zodoende kunnen er meer omwentelingen worden gedraaid, wat op zijn beurt dus dat extra vermogen levert. Gezien het hogere toerental ook meer warmte oplevert, voorzag AMG eveneens een bijkomende koeling van de rotor.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+

Rijgedrag

Het chassis dan. AMG vertrok van hetzelfde EVA 2-platform van de modale EQS, waarbij zowel de voor- als achterkant opgehangen worden door een multilink. Waarmee we weer meteen alles hebben gezegd. De volledige opbouw van de ophanging, zeker die van de achteras, is namelijk AMG-specifiek, met anders ontworpen koppelpunten en rubbers. Hetzelfde geldt voor de adaptieve dempers van het AMG Ride Control+. Daarbij wordt de luchtvering bijgestaan door stoters waarbij zowel de uitgaande als de ingaande slag apart geregeld worden door een eigen terugslagklep buiten de demperbehuizing. Dat maakt het mogelijk om de rit zowel comfortabeler als dynamischer te maken.

Ook de volledig variabele 4MATIC+ kreeg een AMG-kuur waardoor in de meest sportieve settings van het AMG Driving Select de focus op de achterwielen wordt gelegd. Die rubbers – trouwens speciaal voor deze EQS ontworpen Michelin Pilot Sport EV’s – sturen ook mee dan wel tegen. In deze wel met slechts 9° daar waar ze in de normale EQS tot 10° uitslaan. Te wijten aan de toegenomen breedte van de 21- dan wel 22-duims sloffen.

Het resultaat? Een merkelijk rigidere elektrische limo die standvastig de bocht instuurt om daar de uitgestippelde lijn aan te houden zolang zijn bestuurder dat wenst. De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is dus zeker sneller. Stabieler ook. En absoluut sportiever. Maar om hem dan maar meteen te catalogeren als sportwagen? Nee, daarvoor blijft de massa – die in deze nog eens met 30 kilo is toegenomen – teveel wegen op de fysische wetten. Dynamisch comfortabel past deze EQS dan ook het best.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+

Verdict

Met de EQS heeft AMG voor het eerst zijn teen in het elektrische water gestoken. De uitkomst is een limo die een stuk lichter en vinniger stuurt dan zijn Mercedes-evenknie. En er op het rechte stuk eveneens rapper vandoor knalt. Dat gezegd zijnde, blijft ook de deze EQS in de eerste plaats een luxeslee. Wat maakt dat dit debuut er vooral één is waar AMG bij op veilig heeft gespeeld. De bestuurder van de 53 zal allicht niet tot het gaatje willen gaan. Wat ongetwijfeld anders is mocht Affalterbach ook een GT aan een setje batterijen koppelen. Oeps, we hebben hier nu toch niet per ongeluk de volgende elektrische AMG onthuld, zeker?

Bekijk ook onze video van de Mercedes EQS

  • Pijlsnel
  • Blijft comfortabel
  • Rijdynamiek, toch voor een dergelijk zwaargewicht
  • Bedenkelijke look grille
  • Is dit wel een AMG?
  • Rijbereik bij echt sportieve rijstijl

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQS

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Mercedes-Benz

Nieuwe mercedes in stock

Tweedehands Mercedes-Benz

Tweedehands mercedes