Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes S-Klasse Cabriolet: dichter bij de sterren

Geschreven door Felix Bouland op

Bijna twee jaar na zijn lancering laat de Mercedes S-Klasse Coupé zijn dak zakken voor de geboorte van de eerste S-Klasse Cabriolet met vier zitplaatsen. Een pareltje!

Het concept

Sinds 1971 heeft Mercedes geen grote cabriolet met vier zitplaatsen meer gebouwd op basis van zijn meest luxueuze berline. Dit is dus de eerste S-Klasse Cabriolet, want de W111 280 SE werd officieel geen S-Klasse genoemd. De nieuwe cabrio is gebaseerd op de S-Klasse Coupé. De zesde generatie van het vlaggenschip van Mercedes is vanzelfsprekend uitgerust met de beste technologie die Daimler te bieden heeft. Hij is duurder en luxueuzer dan de BMW 6-Reeks, maar lijkt toegankelijk als je vergelijkt met wat Rolls-Royce en Bentley te bieden hebben. Deze S-Klasse Cabriolet kost zo’n 150.000 euro in zijn instapversie, waardoor er niet veel concurrenten overblijven.

  • Rijcomfort
  • Evenwichtige en vinnige motoren
  • Demping van omgevingsgeluid
  • Aircap en Airscarf als optie
  • Aanzienlijk gewicht
  • Heel beperkte kofferruimte

Wat er verandert

De S-Klasse Cabriolet neemt alleen de voorkant over van de coupé. Om het gewicht te beperken, is de vloer achteraan van aluminium en is de wand achter de achterbank samengesteld uit aluminium en magnesium. Met 2.115 kg kunnen we hem geen pluimgewicht noemen en weegt de cabriolet nog 100 kg meer dan de coupé, wat te verklaren valt door de verstevigingen die nodig waren voor de koetswerkstijfheid. Het wordt trouwens moeilijk om ziek te worden in deze auto – zelfs met het dak open in de winter – aangezien Mercedes (in optie) het Aircap-systeem aanbiedt dat tocht voorkomt, bovenop verwarmde zetels en armleuningen en het Airscarf-systeem (ook een optie) dat warme lucht blaast in de nek. Mercedes ontwikkelde ook een intelligente klimaatregeling die de temperatuur kan afstellen met een tiental sensoren afhankelijk van de geopende of gesloten kap.

De cabriolet gebruikt uiteraard de motoren van de coupé, net als de negenversnellingsbak waarmee de meeste versies uitgerust zijn. Behalve de AMG’s, die nog altijd recht hebben op de MCT met zeven versnellingen waarvan de koppelomvormer vervangen werd door een meerschijvenkoppeling. Onder de motorkap vind je alleen het beste: de 500 V8 met 455 pk, de 63 AMG met 585 pk en (later) de 65 AMG met 630 pk uit een V12.

Het hoogtepunt van dit model is natuurlijk het dak. Dat is beschikbaar in vier kleuren (zwart, donkerblauw, beige of donkerrood) en werkt elektrisch via een knop op de centrale console of de afstandsbediening van de auto. Het opent en sluit in twintig seconden tot een rijsnelheid van 60 km/u.

Hoe rijdt hij?

Zoals in elke S-Klasse schuilt achter de S 500-benaming een 4,7 liter achtcilinder benzinemotor. Bijgestaan door twee turbocompressoren levert die 455 pk en 700 Nm. Hij stuwt deze grote cabriolet naar 100 km/u in slechts 4,6 seconden. Het is een toonbeeld van soepelheid, gekoppeld aan de automaat met negen versnellingen. Hoewel dit maar de instapversie van het gamma is en hij geen sportieve ambities heeft, reageert de V8 toch snel op de acties van de rechtervoet. Op bochtige wegen is de S-Klasse Cabriolet veel wendbaarder dan zijn formaat doet vermoeden. Dat is vooral te danken aan de adaptieve stuurbekrachtiging waarmee je de auto zeer nauwkeurig positioneert. De adaptieve luchtvering is meer gericht op comfort dan op sportiviteit. De S 63 AMG is eerder een muscle car, maar met een bijzondere eigenschap: hij vreest bochten of haarspeldbochten niet, hij neemt ze met gemak. Een fluwelen handschoen met een ijzeren vuist. Hier stuurt de 5,5 liter 585 pk naar de vier wielen (4Matic) en haalt de cabriolet na 3,9 seconden 100 km/u.

Budget/uitrusting

De nieuwe en exclusieve S-Klasse Cabriolet kost 144.232 euro (S 500). Voor dat forse bedrag zijn de Aircap-windgeleider en Airscarf-nekverwarming … optioneel. Gelukkig maken de Airmatic-ophanging, het lederen interieur, de elektrische zetels en de navigatie wel deel uit van de basisuitrusting. De cabriolet neemt ook alle rijhulp- en actieve veiligheidssystemen van de S-Klasse berline over. In België wordt de Mercedes-AMG S 63 4Matic gecommercialiseerd voor iets meer dan 193.000 euro.

De concurrenten

In de markt van de grote cabriolets met vier zitplaatsen speelt de S-Klasse eigenlijk in zijn eigen segment. Hij is duurder dan de BMW 6-Reeks Cabriolet en minder duur dan de Rolls-Royce Dawn. De 63 AMG 4Matic benadert de basisprijs van de Bentley Continental GT V8 S Convertible en is zowel krachtiger als sneller.

Ons verdict

In deze cabrioversie weet de S-Klasse zijn inzittenden echt te verwennen. Aan alles is zorg besteed en dat is ook wat de rijke klanten verwachten op dit niveau. De meerprijs van 15.000 euro tegenover de coupé moet je er wel bijnemen. Maar het heeft er alle schijn van dat zulke ‘details’ de liefhebbers niet zullen tegenhouden. Dit is dan ook een pareltje.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars