Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Peugeot 508: facelift en extra plug-inversie

Geschreven door Alain Devos op 24-02-2023

De Peugeot 508 krijgt vijf jaar na zijn lancering de klassieke midlifefacelift. Die uit zich vooral in een nosejob, maar de gezinswagen en break krijgen krijgen nog een derde plug-inhybrideversie.

Hoewel je zou kunnen zeggen dat de Peugeot 508 en 508 SW nog altijd best gezien mogen worden, gaan ze toch al vijf jaar mee, en dan wordt het natuurlijk stilaan tijd om het design wat aan te scherpen. En terloops beide koetswerkvarianten ook een kleine technische opwaardering mee te geven. Om met de esthetiek te beginnen, de hele snoet is hertekend en sluit visueel nu weer veel beter aan bij de recenter gelanceerde modellen van het merk.

Zo werd de grille wat groter en loopt die nu door tot onder de opvallend plattere koplampen (met matrix-technologie). De dagrijlichten ‘steken’ er als een soort klauwen onder, dat lijkt wat geïnspireerd door de begin dit jaar onthulde conceptcar Inception. De evengoed van scherpe nagels voorziene lichtblokken achteraan zijn ook vernieuwd, de richtingaanwijzers daar zijn nu van het dynamische type. We vermelden ook nog de nieuwe en zowat in de grille ‘doorlopende’ voorbumper, de hertekende logo’s en de Epherra gedoopte velgen van 18 duim met ruitpatroon.

Interieur en motoren

Voor het infotainment zijn er een scherm van 10 duim en nieuwe software met wat extra functies, de pook van de automatische versnellingsbak is vervangen door een klein hendeltje op de hellende middenconsole. Het stuurwiel is natuurlijk evengoed van het nieuwe Peugeot-embleem voorzien, maar je moet er nog steeds ‘over’ kijken om het 12 duim grote scherm met de digitale instrumenten te zien. Die komen met nieuwe weergavemodi.

Onder de motorkap van de vernieuwde Peugeot 508 is er keuze uit een klassieke 1.2 met drie cilinders op benzine van 130 pk en een even krachtige en dan wel 1,5 liter grote viercilinder op diesel.

Instap-PHEV-versie

Er waren eerder ook al plug-inhybrides met 225 en (in de PSE) 360 pk, daar komt nu nog een instapversie bij, waarin de 1.6 PureTech slechts 150 pk ontwikkelt. In combinatie met de elektromotor levert dat een systeemvermogen op van 180 pk en een maximumkoppel van 360 Nm. De batterij van 12,4 kWh laat tot 64 kilometer puur elektrisch rijden toe.

Toch nog even over de (voluit) Peugeot Sport Engineered-topmodellen, met die vierwielaangedreven berline of break rij je in een goede 5 seconden desgewenst al 100 km/u. Ze zijn van een sportiever afgestelde ophanging met verlaagde rijhoogte, bredere sporen en variabele demping voorzien en komen met grotere schijfremmen en velgen van 20 duim. Het elektrische rijbereik is met 52 kilometer wat minder groot, maar de PSE heeft standaard wel een boordlader van 7,4 kW. Bij de andere PHEV’s blijft dat een optie.

De verkoop van de opgefriste 508 en 508 SW start in juni.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten