Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Porsche Taycan 4S - minder is meer

Geschreven door Steven Appelmans op

De Taycan 4S is minder krachtig dan de Turbo, maar rijdt wel verder. Welke elektrische Porsche kies je het best?

123.000 €

Concept

In afwachting van nieuwe instapversies geldt de 4S als de meest gematigde telg van de elektrische Taycan-familie. Deze Porsche telt nog steeds twee elektromotoren (eentje op elke as; de 4 in 4S wijst dus nog steeds op vierwielaandrijving), een versnellingsbak met twee verhoudingen achteraan en een laadinfrastructuur van 800 volt. Maar met een systeemvermogen van 530 pk is deze Taycan wel minder krachtig dan de Turbo en de Turbo S, respectievelijk 680 en liefst 761 pk sterk. Nu waren wij op weg met de Porsche Taycan 4S mét zogeheten Performance Plus-pakket, wat impliceert dat de standaardbatterij van 79,2 kWh vervangen wordt door een accupakket van 93,4 kWh (dat zijn de lithium-ions die standaard zijn bij de Turbo en de Turbo S). Die 7.115 euro kostende optie duwt het piekvermogen van 530 naar 571 pk en het rijbereik van 407 naar 463 kilometer.

Het koetswerk van de 4S behoudt het lijnenspel van elke Taycan, waardoor de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,22 bedraagt. Maar het ontwerp van de bumpers is wel anders dan de expressievere exemplaren op de Turbo en de Turbo S. De spoilerlip, de zijschorten en de diffusor hullen zich in het zwart. Geen koolstofkeramische remmen, maar exemplaren uit gietijzer met rode remklauwen. Ook de 19-duimsvelgen zijn specifiek voor de 4S. 

Test / Porsche Taycan 4S / AutoGids.be

Rijgedrag

Hoewel de Taycan 4S minder krachtig is dan de Turbo, zapt deze Porsche nog steeds in amper 4 seconden van 0 naar 100 om daarna onvermoeibaar door te zoemen naar zijn elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Meer dan snel genoeg, denken we. En aangenamer, want na drie spurtjes in de Turbo moet je slikken om je maaginhoud binnen te houden. Omdat de elektromodule van de Porsche Taycan 4S minder vermogen vraagt en 165 kilogram bespaart, geraakt de Performance Pack tot 463 kilometer ver- toch volgens het WLTP-protocol. Tijdens onze testperiode verbruikten we gemiddeld 20 kWh/100 km, wat ongeveer overeenkomt met een rijbereik van 450 km op een lading.

Het is een Porsche en die zijn zelden goedkoop; maar met 110.534 euro kost de Taycan 4S een stuk onder de bedragen die de Duitse constructeur voor de Turbo en de Turbo S vraagt. Zelfs met de optionele Performance Plus-technologie blijft het prijsverschil bijna 85.000 euro. Dat is de prijs van goed uitgeruste Porsche 718 Cayman S.

Test / Porsche Taycan 4S / AutoGids.be

Verdict

We verkiezen de Taycan 4S boven de krachtigere modelvarianten omdat hij verder geraakt en comfortabeler rijdt, terwijl hij meer dan snel genoeg blijft. Het enige wat je toegeeft om de Turbo en de Turbo S? Enkele tienden in de spurt en de wetenschap dat je niet met de topversies rijdt, maar zijn die prestigedetails je echt die gigantische meerprijs waard?

 

  • Beter compromis dan de Turbo
  • Soepel en sportief
  • Blijft bijzonder snel
  • Ergonomie dashboard
  • Optiebeleid Porsche
  • Verbruik blijft hoog

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche Taycan

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker