Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën C4 Picasso, Ford C-Max, Mercedes B-Klasse en Renault Scénic : New kid in town

Geschreven door Bert Troubleyn op

Het segment van de compacte eenvolumers kreeg onlangs een onverwachte nieuwkomer: Mercedes heeft de B-Klasse zodanig geprijsd dat de producten van massaconstructeurs in het vizier komen.

Citroën C4 Picasso, Ford C-Max, Mercedes B-Klasse en Renault Scénic : New kid in town #1

Zeggen dat de nieuwe B-Klasse nu plots goedkoop is geworden, zou te ver gaan, maar Mercedes’ voorwielaangedreven ‘busje’ komt budgettair gezien wel binnen het bereik van wie doorgaans een duurdere compacte eenvolumer van een massaconstructeur zou bestellen. Mercedes probeert de rechtstreekse confrontatie uit de weg te gaan door de BKlasse een cross-over te noemen, maar met zijn koetswerkvormen zal hij toch de aandacht trekken van eenvolumerklanten.

Als we uitgaan van de basisdieselversie B 180 CDI (109 pk) om een meerkamp op poten te zetten, komen we uit bij de referenties van het segment: de Renault Scénic 1.5 dCi, de Ford C-Max 1.6 TDCi 115 en de Citroën C4 Picasso 1.6 HDi 110. De Ford is daarbij de jongste van de concurrentie en wist ons een jaar geleden (zie AG 814) het meest te bekoren in een Vijfkamp rond de grote spelers in deze klasse. Daarom mocht hij hier niet ontbreken. De andere twee deelnemers, die allebei uit Frankrijk komen, hebben we uitgenodigd omdat ze onlangs een opfrisbeurt hebben ondergaan. De C4 Picasso kreeg daarbij een aangepaste 1.6 HDi 110, die voortaan aan de Euro 5-norm voldoet. Bij die aanpassing is bovendien de oude manuele vijfversnellingsbak vervangen door een zesbak.

De Scénic van zijn kant kreeg op het salon van Brussel een facelift en die hadden we er dus ook graag bij gehad. Spijtig genoeg kon Renault ons nog geen exemplaar van het vernieuwde model leveren, met als gevolg dat we deze test verplicht met een ‘oude’ Scénic hebben moeten uitvoeren. Dat betekent echter niet dat hij hier irrelevant is, want de 1.5 dCi zal ook in de gefacelifte versie blijven liggen, al is hij daar mild opgewaardeerd: hij gaat van 105 naar 110 pk en ziet zijn koppel toenemen van 240 naar 260 Nm. De update is echter vooral het verbruik en de CO2-uitstoot ten goede gekomen, want die dalen van respectievelijk 5 l/100 km en 135 g/km naar 4,1 l/100 km en 105 g/km, een reductie van bijna twintig procent.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker