Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Seat Leon e-Hybrid - Spaanse stekkerhybride

De nieuwe Seat Leon is nu ook beschikbaar als eHybrid, een plug-inhybride variant die betere prestaties combineert met een lager verbruik. Op papier dan toch, want wat zegt de praktijk?

34.820 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De vorige generatie was niet beschikbaar als PHEV, de nieuwe Seat Leon wordt wel aangeboden als eHybrid. Niet alleen de vijfdeurs, ook de breakversie komt desgewenst met een stekker. Het aandrijfgeheel kennen we uit de VW Golf en combineert een 1,4 liter-turbobenzine van 150 pk met een elektromotor van 85 kW, goed voor een systeemvermogen van 204 pk en een gecummuleerd koppel van 350 Nm. De accu heeft een capaciteit van 13 kWh en belooft een autonomie van ongeveer 60 kilometer. Opladen via een wallbox vraagt ongeveer 4,5 à 5 uur. Omdat de batterijen achter de brandstoftank liggen, verliest de koffer 90 liter aan volume. De hatchbackversie houdt 270 liter over.

Rijgedrag

Aan power geen gebrek, want de Seat Leon eHybrid snokt stevig aan de teugels. Iets te stevig misschien, want de voorwielen spinnen gemakkelijk door bij het vertrekken. Maar eens onderweg overtuigt de geëlektrificeerde aandrijflijn door zijn soepele en aangename werking, waarbij de benzinemotor regelmatig uitgeschakeld wordt om het brandstofverbruik tot een minimum te beperken. De gerobotiseerde DSG-bak met dubbele koppeling schakelt boterzacht door zijn zes verzetten, terwijl het zich automatisch activerende AVAS-systeem er bij snelheden onder de 20 km/u voor zorgt dat voetgangers en fietsers gewaarschuwd worden dat er een elektrisch rijdende auto in hun buurt vertoeft.

Toch als de batterijen dat nog mogelijk maken, want na 40 kilometer zijn de accu's van de Leon eHybrid leeg. Want dat blijft de achilleshiel van hedendaagse PHEV's: het brandstofverbruik hangt grotendeels af van het traject dat je rijdt en van de oplaadroutine die je jezelf oplegt. We besloten onze testperiode met een gemiddelde van 5,3 liter per 100 kilometer, maar met een lege batterij stijgt de dorst tot 8 liter en meer. Seat voorziet een Save-functie waarbij je het accupakket spaart voor puur elektrische verplaatsingen binnen de stadsmuren, je kan zelfs een ontladingslimiet instellen zodat je elektrische punch overhoudt. Geweldig, toch als je het desbetreffende menu vindt in die nieuwe, niet altijd even overzichtelijke multimediamodue.

Verdict

De Seat Leon is een zeer mooie auto, strak gelijnd en dynamisch van rijgedrag. De eHybrid zal bedrijven en zelfstandigen die op zoek zijn naar een lage CO2-cijfer tevreden stellen, want het plug-inhybride aandrijfgeheel presteert pittig, reageert soepel en rijdt comfortabel. Of je echt minder zal verbruiken, hangt grotendeels af van de manier waarop je deze Seat inzet. Anders blijft die stekker vooral een fiscaal voordeel.

  • Pittige acceleraties
  • Elektrische rijmdous
  • Knap koetswerkontwerp
  • Stevig prijskaartjes PHEV-versie
  • Gemiddeld verbruik (tegenover norm)
  • Gereduceerd koffervolume

In dit artikel : Seat, Seat Leon

Web Editor - Specialist Advice

NIEUWSBRIEF