Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Ford Fiesta 1.0 EcoBoost, Hyundai i20 1.2, Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFlex, Peugeot 208 1.2 PureTech, Renault Clio 0.9 TCe en ŠŠkoda Fabia 1.2 TSI : Turbo generatie

In de veelzijdige stadsauto van vandaag is een turbobenzinemotor de gewoonste zaak van de wereld, zelfs voor de varianten met meer bescheiden vermogens. Al zijn er nog altijd modellen die het zonder drukvoeding doen.

Overzicht :

Met een carrière van 32 jaar en meer dan 12,5 miljoen verkochte exemplaren kan de Corsa een cv voorleggen waarbij heel wat van zijn rivalen verbleken. Ter vergelijking, van de Fabia – hoe populair die ook mag zijn binnen het Skoda-gamma –zijn er sinds zijn lancering in 1999 ‘nog maar’ 3,5 miljoen stuks verkocht. De nog jongere Hyundai i20, die pas in 2002 werd gelanceerd, zit zelfs nog maar aan zijn eerste miljoen. Dat betekent echter niet dat de Opel op zijn lauweren gaat rusten. Zeker niet omdat dit segment het op één na grootste in Europa is en de concurrentie er niet van de poes is – Renault heeft bijvoorbeeld eveneens al 12,5 miljoen Clio’s verkocht, maar dan op slechts 25 jaar…

Begrijpelijk dus dat constructeurs er alle belang bij hebben om hun grip op deze categorie niet te verliezen. Zo maakt Peugeot zich op om amper drie jaar na zijn lancering de 208 (waarvan ondertussen al meer dan een miljoen exemplaren verkocht zijn) een eerste update te geven, die voornamelijk van technische aard zal zijn. En dan is er nog de Ford Fiesta, de oudste van deze zeskamp, die nog altijd de Europese verkooplijsten aanvoert, net voor de Clio. Ford heeft geanticipeerd (erg vroeg zelfs…) op de hernieuwde populariteit van de benzinemotoren, door moderne technologieën te gebruiken die tot dan toe voorbehouden waren aan zelfontbranders: directe injectie en drukvoeding.

Zo worden tegenwoordig de meeste in Europa verkochte Fiesta’s aangedreven door de ondertussen bekende 1.0 EcoBoost. En dat is zeker bij ons te merken, want op de Belgisch-Luxemburgse markt steeg het aandeel van de benzineversies in de verkoopmix van de Fiesta sinds de lancering van deze technologie – en vooral sinds de afschaffi ng van de overheidspremies voor modellen met een lage CO2-uitstoot, die de verkoop van dieselversies een duw in de rug gaf – van 19 naar... 72 procent. Mogen we hetzelfde verwachten bij Opel, dat zopas zijn Corsa uitrustte met een nagelnieuwe drukgevoede eenliter-driecilinder op benzine?

Geschreven door op