Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Suzuki Swift Sport

Met enige vertraging krijgt nu ook de vierde generatie van de Suzuki Swift zijn Sport-versie. En opvallend in deze tijden waarin drukvoeding overal de plak zwaait: die is nog altijd atmosferisch.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Veel kenners hadden verwacht dat de nieuwe Swift Sport drukvoeding zou krijgen, maar daar is niets van. De Sport neemt gewoon het beproefde atmosferische M16Amotorblok over dat ook al de vorige generatie aandreef, zij het iets opgekieteld: een 1.6 met 136 pk en 160 Nm, tegenover 125 pk en 148 Nm voordien. We zijn niet rouwig om die keuze, want hoewel een turbocompressor het rendement en de soepelheid van de motor verbetert, is het leuk om zoals in de goeie ouwe tijd een atmosferische viercilinder op te zwepen die niet liever vraagt dan in de toeren te klimmen: de rode zone van deze viercilinder begint pas bij 7.000 o/m... Anderzijds is hij voortaan aan een manuele zesversnellingsbak gekoppeld, tegenover een vijfbak voordien. Het aandrijfgeheel is voller en soepeler zonder dat je met de pook hoeft te spelen, zelfs al laat die zich aangenaam bedienen en doet de rest niet liever dan volgen.

De Swift, die al leuk rijdt in zijn klassieke uitvoering, vraagt als Sport niet liever dan tot het uiterste te worden gedreven. De voortrein reageert getrouw op de aanwijzingen van het stuur, terwijl de achteras de koers volgt zonder uit te breken. Het degelijke weggedrag staat het dempingscomfort niet in de weg in deze auto, die net zoals zijn voorganger zijn passagiers nog steeds in de watten legt.

Dat Suzuki niet voor drukvoeding heeft gekozen voor de Swift Sport, is zeker niet om de voortrein van deze bruisende Japanner te ontzien. Het opmerkelijk stabiele en efficiënte onderstel had zo'n turbo zonder problemen aangekund. Maar volgens de geruchten gaat het geld vandaag naar een elektrische Swift met range extender. Minder sympathiek misschien, maar wel meer aangepast aan de tijdsgeest.
 

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Swift

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Suzuki

Nieuwe suzuki swift in stock

Tweedehands Suzuki

Tweedehands suzuki swift