Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Wie de Seat Leon niet sportief genoeg vindt, kan nog altijd gaan aankloppen bij zustermerk Cupra. Dat zorgde voor een sportiever uitgedoste variant van de Leon, die met de 2024-facelift visueel nog wat meer afstand neemt van zijn Seat-roots, met onder andere een nieuwe agressief vormgegeven voorzijde, voorzien van de nieuwe Cupra-lichtsignatuur met drie driehoekjes. Maar ook met strakke designdetails, een opgewaardeerde audio-installatie van Sennheiser (optioneel weliswaar) en een verbeterd infotainmentsysteem. Dat heeft voortaan een 12,9 duim groot scherm, met nog steeds onhandige (maar nu wel verlichte) schuifbalken om het audiovolume en de temperatuur te regelen.
De rijdynamiek plukt de vruchten van het verlaagde sportonderstel, in combinatie met een aangepaste stuurinrichting en de adaptieve schokdempers waarmee de plug-inhybride Leon uitgerust is. Bij die laatste heb je de keuze tussen een 150 kW (204 pk) sterke versie van de 1.5 e-Hybrid en een 200 kW (272 pk) sterke VZ-variant, beide met een elektrisch rijbereik van meer dan 120 kilometer (WLTP). Daarnaast heb je nog de keuze uit een 150 pk sterke 1.5 TSI met handgeschakelde zesbak en dezelfde motor, maar dan met gerobotiseerde zevenbak en mildhybride ondersteuning. De diesels zijn geschrapt.
De sportiefste Leons dragen nog altijd het Cupra-logo, en kregen voor de 2024-facelift een meer uitgesproken eigen persoonlijkheid. De temperamentvolle 2.0 TSI van 300 pk is net als de diesels uit het Cupra Leon-gamma geschrapt, en die VZ 1.5 e-Hybrid is ondanks zijn systeemvermogen 272 pk toch niet helemaal hetzelfde.