Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Cupra is het sportieve zustermerk van Seat, en hun variant van de Leon Break is dan ook gericht op sportief ingestelde gezinnen. Het begint allemaal met een lichtjes ‘gepimpte’ look, die voor zijn 2024-update onder andere een nieuwe neus aangemeten kreeg. Binnenin vinden we sportieve voorstoelen die het lichaam goed ondersteunen. De sportieve aankleding van deze gezins-Cupra doet echter geen afbreuk aan de functionaliteit ten opzichte van de Seat Leon Break waarvan hij is afgeleid. Zijn kofferruimte is dus nog even groot, al gaat in- en uitladen wat moeizamer vanwege de dikke achterbumper. Voorin is de ergonomie ondanks grotere schermen ook in het 2024-model nog altijd niet optimaal, als gevolg van de touchpads in plaats van de traditionele knoppen.
Ten opzichte van zijn Seat-evenknie rust deze break op een stuggere en verlaagde ophanging, met gestuurde schokdemping voor de strafste versies. De wegligging is gezond, nauwkeurig en efficiënt. Voor 2024 werd het motorenpalet vernieuwd, met onder andere nieuwe plug-inhybrides: een 204 pk sterke versie van de 1.5 e-Hybrid met daarboven een 272 pk sterke VZ-variant, beide met een elektrisch rijbereik van meer dan 120 kilometer (WLTP). Helaas moeten die PHEV’s wel wat aan koffervolume inleveren. Daarnaast heb je nog de keuze uit een 150 pk sterke TSI met handgeschakelde zesbak of DSG en mildhybride ondersteuning (eTSi).
Deze sportief ogende break is een origineel aanbod in zijn segment en richt zich op actieve gezinnen. Ten opzichte van de Seat Leon Break waarvan hij is afgeleid, voegt hij een extra dosis dynamisme toe, zonder iets aan functionaliteit in te boeten. Tenzij dan als plug-in hybride.