Uit Fords samenwerking met Volkswagen is niet alleen de Explorer voortgekomen, maar ook deze nieuwe Capri op hetzelfde MEB-platform. Als de Explorer Fords versie van de ID.4 is, dan is de Capri de sportievere ID.5. Met de compacte coupé uit de jaren 70 heeft deze 4,63 meter lange en 1,63 meter hoge vijfdeurscross-over niet veel gemeen, behalve misschien zijn sportieve roeping. Toch brengt de nieuwe Capri herinneringen naar boven met zijn vier ronde koplampen en achterlichten die een belletje doen rinkelen, wat hem een scherpere en sexyer look geeft dan de Explorer. De ruime achterklep biedt toegang tot een flexibele kofferbak, die van 572 tot 1.510 liter kan worden uitgebreid – ruimer dan zijn stalgenoot.
Binnenin lijkt de Capri sterk op de Explorer, met het bekende dashboard, een 14,6 duim verstelbaar touchscreen en het optionele maar aan te raden B&O-geluidssysteem. Een uniek detail is het geperforeerde stuurwielanker, een knipoog naar de oude Capri. Ford gebruikt nog wel de vorige softwareversie voor het infotainment, terwijl VW al verder is. Qua aandrijving zijn er twee vertrouwde opties: 286 pk met achterwielaandrijving (77 kWh, 592 kilometer bereik) of 340 pk met vierwielaandrijving (79 kWh, 627 kilometer). Let op bij het laden: de 79 kWh-versie haalt 185 kW, terwijl die met 77 kWh blijft steken op 135 kW. Om het sportieve karakter op de weg te onderstrepen, is de ophanging 10 millimeter verlaagd ten opzichte van de Explorer.
De Capri is terug, in een anders gestikt VW-jasje nog wel. Ford drijft het ver met zijn nostalgische marketing, maar als swingender alternatief voor de meer behoudsgezinde Explorer zien de slaagkansen er niet slecht uit.