- Score redactie 15.61 /20
Het gaat niet zo heel goed met Ford of Europe, en dan drukken we ons nog voorzichtig uit: het moederhuis in Detroit heeft al een aantal malen geld moeten toestoppen om het gat in de balans van haar Europese dochterfiliaal te dichten en begint dat duidelijk een beetje beu te worden. Nu zou dat ook te maken kunnen hebben met een aantal beslissingen aan de top van het merk. Waarom per se de Fiesta het nekschot geven, historisch gezien toch een van de vaste waarden in het segment van de veelzijdige en nog betaalbare stadsauto’s?
Off the record geven ze bij Ford toe dat de laatste Fiesta ‘over-engineered’ was, te geavanceerd dus, waardoor de marges erop beperkt waren. Het doet ons denken aan wat een verkoper in een grote Belgische Ford-dealer ons jaren geleden toevertrouwde, namelijk dat hij met moeite 20 euro overhield op elke verkochte Fiesta Econetic. Exit de Fiesta dus. Net als de Focus trouwens, waarvoor het doek nog eind dit jaar valt. In zijn geval omdat de traditionele berline en break helemaal weggedrumd is door de SUV en cross-over…
Tourneo Courier
Sinds het verdwijnen van de Fiesta is de Tourneo Courier het instapmodel van het Ford-gamma op onze markt, een ‘compacte’ bestelbreak van 4,34 meter lang waarvan de prijzen beginnen bij een toch pittige 24.805 euro… Toch is dat niet de populairste Ford in onze contreien, dat is tegenwoordig de Puma – de enige Ford die vorig jaar de top twintig van bestverkochte auto’s in Europa haalde (op plaats zeventien). De Puma is dan ook al sinds zijn lancering in 2025 een echte hit: dankzij een toffe look, een eersteklas weggedrag en interessante prijzen vond hij moeiteloos zijn weg naar het publiek.
Spoiler alert: ook zes (!) jaar later en met een elektrische aandrijving in de neus blijft Fords kleine cross-over even sympathiek. Met de komst van die Puma Gen-E heeft Ford plots een van de meest uitgebreide EV-gamma’s op onze markt, met naast deze elektrische Puma ook nog de Mustang Mach-E, de Explorer, de Capri, de E-Tourneo Courier en de E-Tourneo Custom.
Terwijl de Explorer en de Capri nog gebaseerd zijn op de Volkswagen ID.4 en ID.5, waarmee ze hun platform en complete aandrijflijn delen, is de elektrische Puma een volledig eigen Ford-product (op de batterij na dan, want die is afkomstig van het Zuid-Koreaanse LG): zijn platform is dat van de Puma op benzine (en daarmee eigenlijk dat van de vroegere Fiesta) en zijn elektromotor komt uit de Ford-fabriek in het Britse Halewood, waar de krachtbronnen, omvormers en ‘versnellingsbakken’ voor verschillende Europese elektrische Fords worden geassembleerd. Die worden in dit geval verscheept naar het Roemeense Craiova, waar de Puma Gen-E van de band rolt.
Foto’s: Jonathan Godin
- Bijzonder spaarzaam
- Comfort en werkingsstilte
- Recordkoffervolume
- Matige binnenruimte
- Onaangename eenpedaalmodus
- Meeste rijhulpsystemen optioneel