Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Ford Puma Gen-E (2025) - WIe het laatst lacht...

Geschreven door Xavier Daffe op

Met de Puma Gen-E is Ford een laatkomer in het segment van de elektrische kleine SUV’s. Maar misschien is deze full electric variant wel het wachten waard geweest?

38.000 €

De huidige Ford Puma gaat al mee sinds 2019, tot nog toe enkel met benzinemotoren onder de kap – sinds het verdwijnen van de échte ST, met zijn 200 pk sterke 1.5 EcoBoost, allemaal variaties op de bekende 1.0 EcoBoost. En met het verdwijnen van de Fiesta in 2024 is de kleine cross-over Fords bestverkochte model in Europa geworden. Een succesrecept gestoeld op drie pijlers: een sympathieke look, veel praktisch gemak en een eersteklas weggedrag.

Na de Mustang Mach-E, de Tourneo Custom Electric, de e-Tourneo Courier en de Explorer en Capri wordt de Puma in zijn Gen-E-variant nu het zesde volledig elektrische model in de Europese Ford-line-up, waarbij hij zijn pijlen richt op het zich razendsnel ontwikkelende segment van de kleine elektrische cross-overs.

Design en koetswerk Ford Puma Gen-E (2025)

De algemene proporties van de Puma blijven in deze elektrische versie ongewijzigd, maar toch is deze Gen-E meteen herkenbaar aan zijn ingrepen die de stroomlijn moeten verbeteren. Kijk maar naar zijn gesloten neus, in de stijl van de Mustang Mach-E, naar zijn geprofileerde velgen of naar zijn grotere dakspoiler, die de luchtstroom moet kanaliseren om de onderdruk te beperken die meestal achter een auto ontstaat en zo een remmende factor wordt.

2025 Ford Puma Gen-E

Binnenruimte en koffer Ford Puma Gen-E (2025)

Het interieur van de elektrische Puma maakt een kwaliteitsvolle indruk, met tal van zachte materialen die aangenaam en degelijk aanvoelen. Het dashboard telt twee schermen: een van 12,8 duim achter het stuur en een tweede van 12 duim op de middenconsole. Ze werken allebei op het bijzonder geslaagde Ford Sync4-besturingssysteem, dat ook voorziet in shortcuts naar de voornaamste menu’s: handig…

2025 Ford Puma Gen-E

Handig is ook de koffer, die nog groter werd dan in de benzinevarianten, dankzij een immense bergvak onder de vloer. Door de afwezigheid van een uitlaatlijn wordt de Megabox uit de EcoBoost-modellen in deze Gen-E een heuse Gigabox, die het totaal beschikbare laadvolume opvoert tot een indrukwekkende 523 liter, of meer dan wat veel modellen uit het C-segment te bieden hebben.

En dan zijn de ontwerpers er ook nog in geslaagd om vooraan, ergens tussen de motor en al zijn onderdelen, nog een frunk van 43 liter te integreren. Ook dat zie je niet vaak in deze klasse…

Kenmerken en prestaties Ford Puma Gen-E (2025)

De Gen-E blijft trouw aan het platform van de rest van het Puma-gamma, maar vervangt de driecilinder in zijn neus door een kleine synchroonmotor met permanente magneet die de voorwielen aandrijft via een enkele reductieverhouding.

2025 Ford Puma Gen-E

De 168 pk en 290 Nm volstaat om deze Ford Puma Gen-E meer dan fatsoenlijke prestaties te geven. Zo sprint de elektrische cross-over in 8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is daarentegen begrensd op 160 km/u, zoals we dat bij wel meer EV's zien.

Batterij, rijbereik en laden Ford Puma Gen-E (2025)

De elektromotor krijgt zijn stroom van een batterij met een nettocapaciteit van 43 kWh. Een op het eerste gezicht bescheiden pakket dus, waaruit de Puma Gen-E toch een officieel rijbereik van 376 kilometer weet te putten, dankzij een gematigde elektriciteitsverbruik van 13,1 kWh/100 km. Puur in de stadscyclus is volgens diezelfde WLTP-cijfers zelfs 523 kilometer op één batterijlading mogelijk. 

Ford rust zijn elektrische Puma standaard uit met een interne driefasenomvormer van 11 kW, zodat een kleine 5 uur kan volstaan om een lege batterij weer helemaal te vullen. Aan een snellader op gelijkstroom kan de Gen-E pieken tot 100 kW aan en heb je 23 minuten nodig om het batterijpeil van 10 naar 80 procent te krijgen.

2025 Ford Puma Gen-E

Dat interessante stroomverbruik dat Ford voor deze Puma Gen-E claimt, blijkt geen loze belofte. Na afloop van ons testparcours, dat stukken stad afwisselde met snelwegen en bergpassen, wees de boordcomputer een behoorlijk indrukwekkende 14 kWh/100 km aan. Op de snelweg zaten we eerder aan 16 kWh/100 km, maar ook dat blijft meer dan redelijk. 

Rijgedrag en comfort Ford Puma Gen-E (2025)

En het is zeker niet zo dat we ons voor dat gunstige verbruiksresultaat hebben ingehouden, integendeel. Want dat is dan weer een pluim op de hoed van de onderstelspecialisten van Ford: ze zijn erin geslaagd om al de dynamische kunde van de Puma met verbrandingsmotor te transplanteren naar deze nochtans zwaardere elektrische variant. De voortrein is dus net zo snedig en nauwkeurig, het stuur is net zo goed afgesteld en veren en schokdempers zorgen nog altijd voor een prima ondersteund koetswerk. 

2025 Ford Puma Gen-E

Kortom, deze Puma Gen-E komt dynamisch en levendig voor de dag, zonder buitensporig stug te worden. Sterker nog, zijn filtering is zelfs verbazend goed. Wat de balans tussen comfort en dynamische vaardigheden betreft, is deze elektrische Puma ongetwijfeld een van de referenties in zijn segment.

Prijs Ford Puma Gen-E (2025)

Wat prijs betreft, houdt Ford het vrij eenvoudig, door de Puma Gen-E slechts in twee niveaus aan te biede, met naast een naamloze basisversie nog de Premium. De Belgische prijzen beginnen bij € 35.490 euro.

2025 Ford Puma Gen-E

Die basisprijs moet je zien in het licht van alle basiskwaliteiten en van de rijkelijke standaarduitrusting van deze Puma Gen-E. En dan nog, bij de elektrische concurrentie ben je evenveel kwijt.

Verdict Ford Puma Gen-E (2025)

Tussen zijn vele concurrenten kan de Ford Puma Gen-E een aantrekkelijk totaalpakket van uitzonderlijke kwaliteiten voorleggen: een uitstekend weggedrag, een hoogstaand comfort, een laag stroomverbruik en doorgedreven praktische aspecten. Een mooie mix waarmee deze Ford zich opwerpt tot een van de interessantste kleine elektrische cross-overs op de markt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Ford, Ford Puma

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker