Na de SUV’s en de breaks stort MG (een van oorsprong Brits merk dat in 2007 werd gekocht door de Chinese groep SAIC) zich op het segment van de compacte middenklassers, met de MG 4. Die is elektrisch, maar (relatief) betaalbaar, want zijn prijskaartje is vergelijkbaar met dat van een basis-VW Golf op benzine. Zijn interieur is aangenaam, goed uitgerust, praktisch en keurig afgewerkt. Alleen jammer dat bijna alles zich laat bedienen via het centrale scherm (van 10,2 duim) en dat het multimediasysteem niet gebruiksvriendelijk is. Achterin is het voldoende ruim, al voelt het er door de kleine zijruiten wat krap aan.
Er is een 4 voor elk rijdersprofiel. Het instapmodel heeft achterwielaandrijving, 170 pk en een batterij van 51 kWh (officieel rijbereik van 350 kilometer, AC-lader van 6,6 kW en DC-laden tot 117 kW). De daaropvolgende accu van 64 kWh (450 kilometer, 11 kW en 135 kW) is er met 204 pk en als Xpower die met 435 pk en vierwielaandrijving sportwagens op de hielen zit bij stoplichtspurtjes. Tot slot voorziet MG ook in een Extended Range, die uit zijn accupack van 77 kWh een rijbereik van 520 kilometer puurt. Het weggedrag is evenwichtig, dankzij een ideale gewichtsverdeling en een nauwkeurige stuurinrichting. Ook de schokdemping doet haar werk goed, en daarnaast stellen we de korte draaicirkel op prijs. Bovendien is de garantie van 7 jaar geruststellend.
Deze Chinese auto is bijzonder interessant: de MG 4 maakt elektrisch rijden toegankelijk voor een breder publiek, aangezien hij geprijsd is als een gewone Volkswagen Golf. Kortom, een auto die aangenaam is om mee te leven en mee te rijden, voor een bijna onklopbare prijs op de markt van de elektrische voertuigen.