- Score redactie /20
In 2024 vierde MG zijn honderdjarige bestaan met verschillende speciale edities en jubileumuitvoeringen. En met de langverwachte lancering van de Cyberster, een elektrische roadster met een gebeeldhouwd lijnenspel die een zeker commercieel succes lijkt te oogsten. Het imago van het merk blijft bij het grote publiek weliswaar sterk doordrongen van zijn Britse verleden, maar het steeds uitgebreidere gamma van betaalbare modellen met een gezinsroeping doet dat prestigieuze erfgoed enigszins vervagen. Ook gaat de commerciële groei gepaard met media-aandacht, die de bewustwording dat het merk tegenwoordig Chinees is, doet toenemen.
Het wordt dan ook cruciaal voor MG om een tandje bij te steken, om het vaak negatieve imago van Chinese producten te compenseren. De constructeur kiest nu voor een agressievere en meer gerichte aanpak, waarbij de ene keer de lowcostkaart wordt uitgespeeld (met name met de nieuwe ZS) en de andere keer wordt ingezet op aantrekkelijkheid (denk aan de Cyberster), of de technische en technologische inhoud wordt benadrukt (zoals bij de MG3 Hybrid+, die openlijk de Toyota Yaris viseert).
Binnen die logica heeft MG besloten om in het erg competitieve segment van de compacte elektrische SUV’s in te zetten op een bovengemiddelde kwaliteitsindruk en relevante technologie, zonder af te wijken van zijn agressieve prijsbeleid.
Binnenruimte versus achterbankcomfort
Deze nieuwe MGS5 EV – de 5 duidt op zijn ‘hiërarchische’ positie binnen het gamma en de S geeft aan dat het om een SUV gaat, terwijl EV verwijst naar de aandrijftechnologie – komt zich dus boven de MG4 vestigen. Met een lengte van 4,48 meter, een breedte van 1,85 meter, een hoogte van 1,62 meter en een wielbasis van 2,73 meter zit hij tussen het B- en het C-segment in. Volgens MG zijn de belangrijkste concurrenten de BYD Atto 3, de Hyundai Kona Electric, de Kia EV3 en de Skoda Elroq.
Zoals het een goede Chinese auto betaamt, biedt de S5 EV een behoorlijk royale binnenruimte, met veel plaats voor de benen van de achterpassagiers. Al gaat dat wel ten koste van het laadvolume, dat gezien de buitenafmetingen vrij bescheiden is. De koffer heeft een inhoud van 453 tot 1.441 liter en is toegankelijk via een elektrische achterklep die handsfree kan worden geopend. Qua moduleerbarheid houdt MG het bij het strikte minimum, met een vaste, in twee delen neerklapbare achterbank (60:40) en een verwijderbare vloer in de laadruimte, die wordt afgedekt door een harde hoedenplank. Hoewel de elektromotor achteraan zit, vond MG geen plaats voor een frunk in de voorzijde.
Volwassen design
Het koetswerk van de MGS5 EV hanteert zachtere lijnen dan de scherpe trekken van de MG4, een stijl die de Chinese constructeur toepast op zijn jongste modellen. Aan de voorkant vind je tweedelige lichtblokken, met koplampen die zijn geïntegreerd in de zijdelingse luchtinlaten, en horizontale dagrijlichten met een dambordmotief.
De onderzijde van de verder toegewerkte bumper heeft twee openingen, naar het voorbeeld van de Cyberster, en is voorzien van schuifkleppen om de stroomlijn en de koeling van de batterij te regelen. Er werd veel aandacht besteed aan de aerodynamica, met onder meer zogenaamde air curtains ter hoogte van de voorwielen, een volledig vlakke bodemplaat, gestroomlijnde velgen en een verzorgd ontwerp van de achteruitkijkspiegels.
De korte, wat bolle neus verleent het vrij generische profiel wat meer persoonlijkheid, terwijl de subtiele gordellijn zachtjes overgaat in een meer uitgesproken vouw. In tegenstelling tot een heleboel concurrenten biedt MG geen contrasterend dak aan op de S5 EV. De achterpartij ten slotte volgt de geldende stijlcodes, met een lichtstrook over de hele breedte, gecombineerd met een dambordmotief en een verticale ‘lamel’ aan weerszijden.
Foto’s: Jonathan Godin